Saturday, May 22, 2004

Ribut
Semalam hujan lebat disertai ribut kat Kuantan nih, lama tak hujan, sekali hujan ambik ko... pokok buluh dekat ngan rumah aku pun tumbang, padahal pokok buluh setau akulah, pokok yang imun ribut.

Baca dan tengok berita pasal penderaan pembantu rumah, kejam sungguhlah majikan tu. Dan macam biasalah, banyak pihak yang keluarkan pendapat dan cadangan suruh buat itu dan ini, pihak tu tuding jari ke pihak ni, tapi kenapa takde pihak yang mulutnya tertutup tapi aktif menyelesaikan masalah. Ni banyaknya tong kosong.... bunyi jer kuat tapi takde isi.

dia cakap :"sepatutnya pembantu rumah tu bagitau agensi yang dia didera"
aku cakap :nak bagitau camne? jerit dari rumah tu ke. Patutnya agensi kenalah pantau majikan dan pekerja dari semasa ke semasa.. ni banyaknya lepas tangan.

dia cakap : "it's just an isolated case"
aku cakap : setiap kali jadi... isolated case. kalau campur semer2 isolated lagi ke?

dia cakap : "kalau didapati bersalah kita akan hukum setimpal, penjara # tahun"
aku cakap : setimpal ke penjara? kalau ikut amarah aku, dera dia balik camne dia dera pembantu tuh.

Pastu baca pasal kes Noritta pulak, makin nak cari kebenaran, nak buktikan sapa yang bersalah, makin tersingkap pulak aib si mati... ni ke petunjuk yang Allah beri pada kita? Nauzubillah, jauhkanlah aku dari perbuatan yang sia2.


Rencam

Esok abang ada meeting teknikal Persatuan Berbasikal Pahang kat Seri Malaysia Temerloh. Rasa nak ikut, tapi mmikir yang buah hati aku tuh kecik lagi, tak payahlah.. dok kat rumah jerlah.

Cari hadiah yang sesuai untuk abang for our second anniversary, but couldn't anything that is suitable for him. Aku tau dia lama dah mengidam nak beli joran untuk laut dalam.. maybe I'll get him just that.

Yesterday we went shopping for Arief. Where? Giant depan rumah jer. Got him few bajus and seluar, and a month stock of diapers. Ibu dapat bedak compact jer, tu pun sebab dah habis :) Itulah pertama kali bawa Arief berjalan sejak dia lahir... memang tak pernah pergi memana sebelum nih. Mujur well-behaved, good boy.


No comments: