Monday, December 13, 2004

Banjir oh Banjir

Hujan dah 5 hari tak berhenti, kalau berhenti pun adalah setengah jam lebih sikit pastu sambung balik. Semalam boleh tahan ler panas, dapat aku menyidai baju membuang bau hapak dek lembap. Aku sempat jugak spring clean the house memandangkan minggu depan aku takde.

Aku ingat oklah sebab dah panas balik. Abang kata jgn konfiden sangat. Malam tadi igauan jadi nyata. Lepas isyak air mula naik. Masuk dapur lebih kurang setengah kaki. Kat laman rumah dah dekat 2 kaki. Banjir Hulu kata abang. Air lebih2 banjir kat Sungai Lembing tuh. Air punyalah keruh, punyalah cepat naik, in a matter of minutes dah separuh tenggelam kereta jiran aku. Kesian tengok penduduk kawasan perumahan berhadapan ngan rumah aku. Air masuk rumah, macammana mereka tidur malam tadi...

Dalam pada menengok air naik aku sempat jugak snap beberapa gambar. Nanti aku upload dalam fotopages. Teruna aku pun ikut sama sibuk tengok banjir. Mujur tak reti berjalan lagik, kalu tak harus carik jalan nak main air ngan sepupu2 dia. Ayahnya di bengkel naikkan benda apa yang patut. Mujur takde kereta customer.

Dengar kata malam nih air naik lagi. Kenalah bersiap2. Mujur rumah aku tuh separuh atas separuh bawah, tak perlu terkocoh2 berpindah. Cuma yang tak best nak membasuh lantai lepas nih. Aku ingat nak mula petang nih tapi abang kata biar confirm air tak naik baru basuh. Boleh bayang tak camne aku nak kencing nak berak bila toilet dah penuh air?

Datang opis hari nih pun cerita banjir jugak ler, banyak jugak rumah teman sepejabat yang dah tenggelam. Ni dengar plak Tembeling dah banjir. Kalau sana pun dah naik air aku tak tau ler camner kami yang kat hilir nih. Doa2 supaya tak dibuka empangan Kobat cam thn 2001 dulu.

Doa2 ler biar banjir tahun nih tak seteruk 2 tahun lepas.

Students' Dinner

Malam semalam aku gi dinner anjuran bebudak yang nak buat Latihan Industri awal Januari nanti. majlis o.k, makanan k.o... nasik minyak jer, tiappagi pun aku buleh makan nasik minyak. Tapi pree kan, sebat jerlah. Teruna aku dok ngan ayah dia kat rumah. Susah kalau bawak. Memang tak dapat ikut majlis ler ibu dia. Manjat sana manjat sini.

Ada persembahan budak haaaaa... memang kreatif. Mereka dok ajuk cara lecturer mengajar. Aduhhhh.. memang sebijik gambaran yang diberi. Aku dapat cenderahati perpisahan. Sebuah frame gambar yang unik. Terima kasih bebanyak. Tengah sedap melayan sms ngan Tini (sebab boring tengok persembahan yang dah melalut) abang call kata teruna aku dah start tantrum. Maka baliklah aku sebelum majlis selesai.

Minggu nih minggu akhir aku kat sini, Khamis nih last day. Jumaat nak hantar teruna aku ke rumah neneknya. Ya Allah, kuatkanlah hati aku untuk berpisah ngan dia.... betul kata orang, tinggal suami boleh tahan lagi, tinggal anak ni memang sengsara sikit rasanya. Aku takut termiss langkah pertamanya, takut termiss perkataan pertamanya, takut bercerai susu... aku rasa memang akan termisslah huhuhu.. sabar angah....

No comments: