Thursday, February 21, 2008

Pilihanraya dan aku

Semua cerita pasal pilihanraya aku pun nak jugak...
Ini tahun kedua aku mengundi. Tahun 2004 dulu aku mengundi masa dalam pantang. Baru 20 hari bersalin. Ada kereta amik kat rumah dan hantar semula. Potong barisan lagik. Dalam setengah jam aku dah sampai rumah balik. Mak aku pun hepi la pasal tak payah beratur. Memang macam pesta tempat mengundi tu. Macam2 gerai ada.
Tahun ni aku mengundi di tempat yang sama macam 4 tahun lepas. Cuma bezanya tahun ni aku terlibat secara langsung sebagai petugas pilihanraya kat tempat aku bekerja ni la. Memang diberi pilihan untuk undi pos tapi aku akan mengundi cara biasa jugak. Akan potong barisan jugak gunakan pas petugas sebelum berkejar ke opis. Pengalaman best jugak walaupun aku dah start sibuk uruskan permohonan undi pos untuk petugas2 pilihanraya parlimen ni. Eye opener jugak la.
Kalu bercakap pasal nak undi siapa, mana yang boleh percaya, kerajaan bagaimana nak bentuk dan segala macam idealism yang dijual parti2 bertanding. Aku cuma boleh duduk tepi dan tengok/dengar. Kena la neutral. Cuma yang menjadi concern aku ialah fahaman ikut-ikutan kebanyakan orang kita. Dengar sana percaya, dengar sini percaya, pegi la pukul canang sini sana tanpa tau cerita sebenar. Yang lain bila dengar plak, tak tau hujung pangkal terus buat telahan sendiri. Kebanyakan yang ikut demonstrasi dan sebagainya pun sebab ikut-ikutan jer lah. Berbaloi ke kalau kena tindakan undang2. Mungkin orang cakap berbaloi untuk perjuangan. Tapi pada aku berbaloi kalau kena pada landasannya. Tau apa outcome dan consequencesnya. Kesian isteri dan anak2 jadi mangsa kan. Fikirlah panjang2 dan dalam2 sebelum buat apa pun.
Habis pasal pilihanraya..... Ahad lepas amik abang kat Concorde Shah Alam lepas Le Tour de Langkawi habis. Sempat jumpa Anuar Manan. Seronok sangat anak aku tuh sebab lama dah tak jumpa Uncle Nuar. Glamer la skrg aku cakap kat dia. Risau la awek ko Nua oiiiii...
Sempat jugak jumpa kengkawan commissaire abang. President Commissare tahun ni rupanya Timbalan Menteri Pelancongan Astonia. Memang selamba jek Mr. Madis tuh. Dia takbawak pun title menteri dia. Very professional. Lepas jumpa kengkawan lain dan borak2 kami pun balik. Kesian anak dara aku tinggal ngan nenek dia. Sampai rumah dia dah tidur pun.
MInggu depan aku akan bizi tahap gaban sebab penamaan calon dah settle da kerja2 undi pos akan sangat banyak. Abang akan balik sini semula masa birthday Arief yang akan aku sambut buat kali pertama nih (eksited sungguh) Aku cadang nak jemput kengkawan blogger yang dekat2 ke rumah. InsyaAllah. Nanti aku extend jemputan ek...
Dah petang ni, nak balik dah... letih laaaaa

No comments: