Tuesday, January 14, 2003

Juara Lagu 2002

Aku tengok juga juara lagu malam semalam. Pada aku takde apa yang menariknya. Tak de apa yang berbeza daripada tahun-tahun lepas. Cuma aku suka pengacaraan Min Malik dan Intan Suraya yang bersahaja, walau kadang2 ada terselit lawak yang sedikit bodoh. Persembahan artis..entah...sama aja dengan tahun2 lepas. Kalau irama malaysia mesti bawak penari sekampung. Aku rasa tentu tak balik modal nak membayar penari2 tuh dengan hadiah 10k. Tapi resepi itu juga yang menarik selera juri. Mungkin masakan Noraniza Idris terlebih garam malam tuh.

Orang kat rumah aku punyalah terkejut Liza Hanim dapat vokal terbaik. Depa semer ingat CT dapatlah. Aku dah agak Liza akan menang. Memang cara penyampaiannya baik. Aku ingat ayah member aku cakap (ayah dia lecturer kat ASK) yang suara Liza lebih sedap daripada suara CT. Again...keputusan juri tu muktamad.

Yang aku perasan, sejak 2 tahun nih, lagu yang merangkul Anugerah Juara Lagu boleh dikatakan lagu yang bunyinya agak pelik. Melodinya lain dari yang lain, yang lari dari genre komersial. Tengok lagu Mimpi Laila dan Keliru, melodi lagu2 ni kira fresh. Tak stereotaip cam lagu lain. Personally aku sukal lagu Syair si Pari2. Liriknya sangat bagus...puitis. Tapi tulah melodinya agak biasa.

Perasan tak masa Ziana Zain naik pentas, diumumkan sebagai juara balada...nangis dia. Abang kata sebab dia dah lama tandus anugerah ekekeke. Tapi masa Keliru diumumkan juara, masam muka dia (dapat glimpse of her face masa kamera nak fokus ke pemenang). Adatlah tuh. CT maintain jer...biasa menang dah. Yang aku rasa over si hubby and wife tuh ler. Ucapan ngalahkan pencipta ler plak. Tapi they are the winners. It was their night.

Aku terpikir apa menda inspirasi lah masa persembahan tarian sementara nak menunggu result. Serabut adalah. Mungkin aku tak cukup imaginasi untuk menginspirasikan otak ni kot. Lompat sana lompat sini, terbang sana terbang sini....erm...baik panggil sensapa menyanyi.

Apapun Juara lagu tulah wadah untuk pencipta menulis lagu yang lebih bermutu. Walau kadang2 aku rasa banyak lagi lagu yang layak masuk ke final berbanding lagu yang dah pun layak malam tuh. Aku bukan juri professional. Aku juri awam.


No comments: