Wednesday, March 28, 2007

Dilema Rumahtangga?

On the way ke ofis tadi aku dengar Radio Era. Topik pagi ni pasal dilema rumah tangga. Menarik jugakla isu ni. Cuma dari pendengaran aku pemanggil2 yang mengadu dilema rumahtangga mereka tu tak la bermasalah sangat, cuma kebanyakannya masih dalam adjustment period. Kebanyakan yang menelefon tu baru kawen beberapa bulan. Ada jugak la yang dah 4 - 5 tahun. beberapa "dilema" yang diutarakan pagi ni, yang aku rasa bukan masalah pun...
1. Suami tak romantik, dan si isteri ni beralih arah, baru kawen 5 bulan rasanya
2. Isteri tak pandai bergaya, malu si suami berjalan dengan dia, baru kawen beberapa bulan jugak.
3. Isteri nak duduk dekat ngan mak dia, pun baru kawen beberapa bulan..
Now pada aku benda2 di atas tu bukanlah masalah. Cuma komunikasi kurang. Itu masalah mereka sebenarnya. Setakat tak romantik, tak pandai bergaya, nak duduk dekat emak alaaaaa benda kecik la.... ajarla suami jadi romantik, start la romantik2. Bawakla isteri pi shopping, belikan majalah fesyen ke, apa ke... Komunikasi tu penting. Masa bercinta tak pulak komplen ye tak?
Yang aku rasa betul2 dilema masa dengar pagi ni mungkin ada 2 (yang sempat aku dengar laa)
1. Suami dia malas kerja, semua terbeban atas bahu dia. dah bertahun camtu.
2. Suami dia panas baran. Baru beberapa bulan kawen dah tinggi suara, maki hamun.
Aku takde idea camne nak solve problem camni sebab aku tak hadapi kedua-duanya. nak bagi nasihat pun tak boleh sebab mereka yang berada dalam situasi tu jer yang tahu sebab musabab. Tapi takpatut betul la sorang mamat yang bagi sms ni, adake dia suruh si isteri tu mintak cerai...tapi kalau dah itu cara penyelesaian terbaik, yang akan menyenangkan kedua2 pihak, yang akan jamin kehidupan lebih baik untuk si isteri.. mungkin jugak kan.. Wa Allahu A'lam..
Yang aku boleh kata, dah berumah tangga ni ke la belajar bezakan mana satu masalah dan mana satu bukan. Macam 3 contoh pertama aku rasa masalah derang tu ialah komunikasi dan adjustment period. Kes tak romantik dan sebagainya tu hasil masalah komunikasi tu sebenarnya.
Aku pun sehabis daya cuba elak benda2 kecik mengganggu keharmonian rumah tangga aku. Yang mana aku boleh settle sendiri aku settle la, yang mana aku rasa hubby aku macam silap aku cuba cakap. Memula memang susah, dah lama jadi mudah. Lebih baik suarakan daripada dipendam jadi barah. Lelaki ke, perempuan ke kalau dah namanya manusia memang pelupa. kena diingatkan selalu. Aku sendiri pun, kalau hubby aku tak tegur apa yang dia rasa silap, aku mungkin anggap benda tu ok, tak de apa2. Baru 5 tahun bergelar isteri, banyak yang aku kena belajar.
Lagi pulak perkahwinan jarak jauh macam yang aku lalui sekarang. Kalau nak ikut risau, nak ikut buruk sangka dan memacam benda negatif lain, mau aku upah spy intip hubby aku ahahaha... Aku cuma pesan kat dia jangan setia pada aku tapi setia pada diri dia dulu. Setia pada akad yang dia dah ucap, janji yang dia dah buat masa ambil aku jadi isteri. InsyaAllah kalau datang pun individu lain yang 10 kali ganda lebih solid daripada aku, dia tetap takkan layan. sapa tak sayang laki oooiiiiii....

No comments: