Tuesday, July 03, 2007

Kerja... kerja...

Hari kedua kerja. Semalam balik sampai rumah dalam pukul 6. Adneen tengah tidur. Aku sempat la mandi dan solat. Dalam 6.45 dia bangun. Aku terus susukan. Seronok tengok ekspresi muka dia masa feeding. Nampakkelam kabut jek sebab seharian minum EBM dengan botol. Mana nak best kan.
Alhamdulillah semalam dapat la 20oz susu kat ofis. Cukupla untuk Adneen masa aku kerja. Simpan 4 oz untuk stok. Macam abangnya, aku determine untuk exclusively breastfeed Adneen. Kalau abangnya dapat 18 bulan, aku nak Adneen sampai 24 bulan. Kalau cakap pasal breastfeeding ni memang aku suka sangat. IV pun share the same passion on breastfeeding ngan aku. kan IV kan... Maka akan bermula balik la rutin aku mengepam susu untuk 2 tahun akan datang ni. Tak per.. alah bisa tegal biasa kan...
Sekarang ni aku dalam usaha mendapatkan berat badan asal sebelum pregnant. Target aku tak tinggi. Dapat turun 3 kilo sebulan pun dah kira bagus. Baru minggu ni aku cuka produk HL yang kawan aku syorkan. Belinya dah dekat sebulan. Start kerja ni baru cuba. Tengokla hujung bulan ni camne hasilnya. Harap memuaskan la. Tapi aku percaya, aku sendiri kena berdisiplin. Guna la mana2 produk pun kalau makan tak jaga, tak besenam memang takkan berkesan la. Aku plak jenis tak percaya ngan kebanyakan produk pelangsingan badan. memangla kurus tapi aku takut yang turun berat tu sebab hilang air jer. Bila berhenti makan, naik mendadak berat.
Bersalin kali ni aku pecah rekod sendiri la. Masa abangnya dulu aku start outstation masa dia 3 bulan. Kali ni baru 46 hari aku bersalin dah kena pergi kursus wajib 4 hari yang cuma ada 4 siri jer untuk batch lantikan 2004. Pergi la jugak. Menangis aku first night teringatkan Adneen. Camne la di nak tidur malam tu. Abangnya rilek jerla sebab dah biasa kena tinggal. Dalam kursus tuh aku cuma hadiri kelas jek la, mana2 program jasmani aku minta excuse. Dibuatnya bentan tak pasal jek nanti. Balik hari Khamis tuh, memang tak lepas la aku peluk cium dua2 permata hati aku.
Minggu depan sepatutnya aku kena berkampung di Tanjung Malim selama 3 minggu. Tapi dapat call kata tak jadi. Bersyukurnya aku Ya Allah. Rasa bersalah betul pada anak2. Rasa macam lebih pentingkan kerja plak. tapi bila difikirkan balik semua nih unttuk kelangsungan hidup mereka jugakkan. maka redhalah...
Abang long (panggilan anak teruna aku sekarang) memang protective. Membebel kalau ibu lambat tengok adik yang menangis, membebel kalau ibu lambat pakaikan pampers adik, membebel kalau ibu lambat dukung adik. Lagi membebel kalau ibu lambat buatkan susu abang long ahaahaha... Aku tengah belajar juggle uruskan 2 anak. Mujur jugak tinggal berasingan dengan suami, kurang satu tugas melayan suami plak (jahat sungguh angah nih). Cuma agak terasa, kalau la suami ada disisi boleh la mintak tolong layan si abang. Sebulan dua nanti dapat la rentak. Ramai lagi kengkawan aku yang boleh buat. Aku tentu boleh.
Cakap pasal baby girl plak... aku dah terasa excited yang most of my friends cakap. Ye lah pasal nak membeli baju budak pompuan yang bermacam pesen. Aku ada la beli beberapa pasang. Bila pakaikan kat baby,aku sendiri gelak tengok anak dara aku sebab kelakar. Adneen ni rambutnya kurang, nipis jek, pakai plak baju ropol2 ekekekekek.. kelako. Nanti aku upload gambar la ek.
Nak pi mengepam kejap... esokla sambung...

No comments: