Tuesday, October 02, 2007

Mencuri Masa

Datang awalpagi semata2 nak mengupdate blog... adakah aku blogger tegar? Tegar ke tidak aku baru terperasan yang bulan September lepas merupakan ulang tahun ke 5 blog aku nih. 5 tahun tuh haaaaaa... bila aku baca balik catatan2 lama aku dapat tengok sendiri perubahan cara aku berfikir, bertindak, handle things selari la dengan usia aku yang makin lanjut ni kan.
Memula aku menulis dulu tahun 2001 kat tripod, pastu aku tukar ke blogspot tahun 2002. Dulu aku tulis pasal isu semasa. saja beri pendapat aku yang tak seberapa. Join Gengjurnal dan ada jugak aku join program mereka. Ramai kawan aku dapat.
Bila dah pregnant dan jadi ibu aku kenal pulak blogger di kalangan ibu-ibu. Aku kenal IV dulu tapi melalui Ummikusayang, chatting, jumpa sampaila dia ada blog sendiri. We sahare the same passion that is breastfeeding.Lepas pada tu aku kenal ramai lagi ibu-ibu. Seronok dapat tahu perkembangan anak masing-masing. Compare cara penjagaan dsb. Akuingat masa open house rumah IV, aku dapat jumpa Kak PB, Nik Ha ngan Uda.
Sekarang ni blog aku adalah tempat aku mencatat dan merekod perjalanan hidup seorang wanita, anak, isteri, ibu, pekerja bernama Angah. Semua catatan secara santai pasal aku ddan kehidupan aku. Tak de dah aku menulis pasal isu yang panas ke, ulas berita ke hapa. But hey, this is my blog suka hati aku la kan ehehehe
Bola Sepak v/s SPM
Pagi ni dengar berita kat Radio. Negara yang tercinta ni akan hantar skuad bawah 19 tahun ke satu pertandingan bola sepak kat mana ntah, tapi luar negara la. Kebetulan bertembung ngan SPM dan ada 7 orang pemain sepatutnya amik periksa tuh. Tapi mereka dah dikecualikan daripada amik dana akan diberi sijil jugak.
Aku terdiam kejap lepas dengar berita tuh. Aku pun dah heran yang mana lagi penting sekarang ni. dalam pada kita melaung-laungkan kepentingan pendidikan, berlaku jugak perkara camni kan. Pihak berwajib sendiri yang set priority pada bola sepak. Pada aku biarla bebudak tu amik periksa macam budak lain jugak. Apa boleh main bola sampai tua ke? Aku masih tak nampak ada pemain bola kita yang hidup senang lenang lepas bersara. Sukan pun penting tapi pelajaran kan lebih utama. MALAYSIA BOLEH? ntah.....
BUKA PUASA
Aku dapat banyak jugak jemputan buka puasa. Tapi adalah satu dua jer yang aku pergi. Kesian anak2 aku kat rumah. Ibunya sedap2 makan kat luar, anak2 kat rumah dok ternanti2 ibu ni balik. Biarla nak cakap aku tak pentingkan organisasi ke hapa, kalau aku takde kat organisasi tu bebila masa boleh replace ngan orang lain. Tapi aku sebagai ibu ada replacement ke? Aku cakap sebagai IBU ek.... bukan sebagai isteri muahahaha.... jauhkan la huhuhu.
RAYA
Buat pertama kalinya dalam kehidupan berumah tangga aku, aku akan beraya kat Klang tahun ni. Raya ketiga baru balik Kuantan. Mujur abang ok jer. Alasan aku mudah. Sekarang aku dok kat sini baik la raya kat sini dulu, boleh cuti lama kat Kuantan sana. Memang eksited la kan. Adik aku yang baru kawen pun besar kemungkinan akan raya kat sini jugak.
Aku rindu suasana beraya ngan family sendiri. Masak ketupat ngan rendang, kuah kacang. Kat Kuantan aku masak stail sana la, nasi minyakke, nasi dagang ke, pastu buat ketupat daun palas. Tahun ni aku buat jugak la kat Klang ni sebab abang mana biasa makan ketupat nasi ngan rendang jek. Kena la cari daun palas, kat mana ada?
Baju anak2 pun aku tak beli lagi. Mungkin hujung minggu ni kot. Untuk anak teruna aku memang tak de pilihan la. Seluar, t-shirt, kemeja. Untuk anak dara aku memang rambang mata tengok oooiiiiii.. tapi aku kena kawal nafsu la kan. budak tu terlentang jek. Tunggu la dah pandai berjalan boleh la nak melaram.
ANAK-ANAK
Anak teruna aku dah mula puasa (kononnya ehehe). Tak mo makan nasi sebab puasa kata dia. Tapi minum susu ngan makan jajan nak. Pantang adiknya training meniarap dia yang suspen lebih. Pernah jugak menangis tengok adiknya terkial2 ahahahaha.... very the protective la abang long nih..
Anak dara aku dah 5 bulan jumaat lepas. Berat dah 7.4 kg. Semangat yang amats. Alhamdulillah amsih exclusively breastfeed. Bulan puasa ni pun stok susu aku sama jer macam tak puasa. Rezeki Adneen la kan. Milestones dia agak lambat berbanding abang dia. Dah 5 bulan nih masih terkial2 nak meniarap. Boleh dah telangkup tapi tangan tak lepas lagik huhuhu... berat bontot la dik.
Mengagah tu memang kerja dia la. Kengkadang aku tergelak jugak sebab pikir ni aku yang agah dia ke, dia yang agah aku. Bulan depan dah boleh makan. Start la rutin aku iaitu merebus, menstim, melecek, menyimpan makanan anak dara tuh nanti. Macam abangnya jugak aku akan start ngan pisang dulu sebab tastenya ada sikit sama ngan breastmilk. Pastu boleh bagi nasi blend, dan seminggu sekali kenalkan ngan buah-buahan dan sayur-sayuran. Hopefully dia akn besar cam abangnya, makan semua benda. Senang ibu.
Dalam pada mencuri masa berjela entry aku ehehehe.. sekali sekala lepas gian kan. Oh ya.. Big Boss decided nak bagi aku elaun tanggung kerja jugak. Alhamdulillah... rezeki anak.

No comments: