Wednesday, April 16, 2008

Free Publicity

Sabtu lepas aku dapat banyak sms dan call, lebih daripada hari-hari biasa. Semua sms dan call tu sebab satu benda saja. Entri pasal anak dara aku masuk sepital dalam blog aku ni masuk ruangan Blog Sana Sini kategori Peribadi kat akhbar Sinar Harian Sabtu lepas. Publisiti free. Terima kasih banyak la..

Kalau bercakap pasal blog, aku rasa banyak faedahnya kalau digunakan dengan cara yang betul dan mengikut landasan undang2. Macam aku sendiri la, melalui blog ni banyak benda aku boleh belajar. Aku pun perasan circles of friends aku pun lebih luas. Kat alam cyber ni aku ada beberapa kategori kawan la

1. Geng jurnal - yang ni yang mula2 aku join memang entirely on blogging dan ada jugak forum dan kengkadang jumpa jugak untuk hari weblog dunia misalnya.

2. Geng ibu-ibu - yang ni aku mula masuk line bila kenal IV. Kami share same passion that is breastfeeding. Lepas pada tu makin ramai aku kenal. banyak jugak tips yang aku dapat untuk besarkan anak2 aku.

3. Geng sekerja/karier - yang ni ni macam formal sikit sebab banyak yang aku masuk sebab nak bina kerjaya.

All and all semua pun share the same passion that is writing kan. Tak kisah la menulis pasal apa pun hatta apa-yang-aku-buat-hari-ni pun. masing-msing ada kecenderungan sendiri dalam penulisan mereka jadi suka hati la nak tulis apa pund alam blog kan. Orang lain ada hak beri komen tapi personally komen yang diberi tu tak patut mengutuk atau mempersenda si penulis sebab itu blog dia, suka hati dia la. Pendapat orang semuanya betul tapi salah kalau nak impose pendapat kita pada orang.

Aku bagi contoh la... kalau aku berjaya susukan anak dengan susu aku sendiri dan kalau aku nak brag all the way dalam blog aku suka hati aku la sebab aku tak pernah kondem ibu-ibu yang tak berjaya sebab tak semua ibu dikurniakan susu yang banyak macam aku. Dan seingat-ingat aku aku tak pernah pun ada entri dalm blog aku ni yang kondem ibu-ibu yang bagi formula kat anak mereka. Dan seingat2 aku pun aku tak pernah kondem mereka dalam blog orang lain. Yang aku pelik tu kenapa bila baca entri aku lepas tu terasa hati plak dan tulis benda pelik2 dalam komen. Grow up laaaaa.....

Lagi satu... kalau aku rasa aku nak tulis kecenderungan fahaman politik aku ke, pasal anak-anak aku yang comel ke (anak aku tentu la comel di mata aku kan), pasal husband aku sayang kat aku ke... suka hati aku laaaaaaa..... lain la kalau ada yang tercedera dengan tulisan aku tetiba patah tangan ke, tetiba naik gatal ke hapa.

Kalau aku decide tak nak jadi anonymous, aku post gambar aku dan keluarga semua, suka aku la kan... bukan aku ni celebriti yang orang cari2 ke hapa... kemungkinan untuk orang culik aku untuk ransom tuh amat la kecik.... so why bother? Kalau ada yang decide nak jadi anonymous aku tak kisah pun, ramai jek kengkawan blog aku yang anonymous.

Kita kena ingat blog ni ada kegunaan yang berlainan untuk setiap penulisnya. Ada yang tulis sebab nak release tension, ada jugak yangtulis sebab nak share pengalaman dan segala macam sebab kenapa blog tu ditulis. Jadi kita sebagai pembaca, kalau tak boleh nak faham pun apa yang ditulis, at least respek la kebebasan bersuara penulis tuh. Kalau rasa nak komen bagi la komen tapi jangan la yang menyakitkan hati. Kalau rasa menyampah ngan tulisan penulis tu biarla tegur dengan berhemah, jangan main hentam jer.

Tahun ni dah tahun ke ENAM aku memblog, aku menulis bukan sebab nak orang kenal aku ke hapa. Aku menulis sebab aku nak mengingat apa yang berlaku pada aku dan keluarga aku. Perubahan pemikiran dan kecenderungan aku dulu dan sekarang.

Lu fikir la sendiri.....

No comments: