Thursday, October 01, 2009

REZEKI

Murah sungguh rezeki aku semalam.

Kawan belanja makan steambot kat Johnnys
Ketua Kerani aku baru balik umrah, dia belikan aku jubah yang sangat cantik
Petang semalam aku dapat kayuh dalam 25km..slow tapi aku puas hati

Murah rezeki mekanik kelmarin.

Kereta aku masuk bengkel tukar radiator dan absorber..ya melayang jugak ribu riban duit aku tapi dah keperluan camne kan..

Murah rezeki kawan aku semalam

Dia dapat berita dalam standby list untuk menunaikan haji tahun ni. I'm happy for u :) Bila pulak giliran aku ya. Target aku sebelum aku berumur 40 tahun.

Semalam jugak aku dapat panggilan dari SUK Pahang berkaitan permohonan pertukaran aku ke sana. Harap2 selesai cepat la sbb banyak aku nak kena setel. Kalau dapat tarikh exact senang aku nak buat apa yang patut.

Aku teringat kata-kata sorang ustaz masa dia bagi ceramah, dalam rezeki yang kita dapat tu sebenarnya ada jugak rezeki orang lain sama. Kita ni cuma penyampai sahaja. Contoh mudah belanja anak2, bagi mak ayah dsb. Atau kita bersedekah kepada yang memerlukan. Aku suka cara ustaz tu buat analogi dan contoh. Kita sedekah biar ikhlas tanpa harap balasan insyaAllah ganjaran yang Allah beri atas keihlasan kita tu lebih besar maknanya.

Apa la sangat RM10 pada kita yang senang hidupnya, sekali makan KFC pun dah lebih dari RM10..tapi RM10 tu pada yang betul2 memerlukan boleh mengenyangkan satu keluarga.

Ustaz tu kata semakin banyak kita memberi semakin banyak yang kita dapat. Tidak la dalam bentuk material tapi dalam bentuk lain. Hati tenang, rezeki berkat dan sentiasa cukup untuk keperluan kita.

Aku tanam azam lepas pada hari tu untuk tolong sesiapa yang aku rasa perlu sekadar yang aku mampu. Aku dapat idea untuk tolong perbelanjaan sekolah dan pantau pencapaian pelajaran anak2 dari keluarga kurang mampu. Sebab utamanya pelajaran la yang akan mengubah nasib dia dan keluarga dia kemudian hari. Bukanlah aku ambil jadi anak angkat pun, tapi aku berurusan terus dengan pihak sekolah kawasan tempat aku tinggal. Cuma aku kena pastikan keluarga anak2 ni betul2 kurang berkemampuan dan bukan miskin relatif (maksud aku disini ketua keluarga mampu tapi kurang usaha untuk keluar dari kepompong miskin tu)

Aku dah identify 2 potential students from 1 school. InsyaAllah aku akan mula dengan 2 adik ni dulu. Kalau nampak perubahan dalam pembelajaran mereka aku nak kembangkan idea ni jadi satu konsep dalam memberi bantuan. Bantu mereka untuk berubah dan mengubah nasib keluarga dengan pelajaran. Untuk halang the vicious cycle. I wont give fish for them to eat for a day but instead a fish rod for them to fish and eat for the rest of their lives.

Doakan aku berjaya dalam misi kecil aku ni....apalah salahnya aku berkongsi rezeki ni dengan anak sebangsa dan seagama dengan aku betul tak? Kalau tak pun ntah kemana aku belanjakan..untuk benda2 tak perlu...

4 comments:

HappyIrfa said...

SALAM ANGAH..
betul sesangat tu.

Diarihatiku1976 said...

setuju sgt... saya pun tgh tunggu rezeki ni.. tapi maybe rezeki yg beri tak ikhlas kot.. sebab tu rezeki saya lum tiba..

NONIE AZIZ said...

yup setuju!!Moga misi ko berjaya

Pnut said...

dapat tukar ke kuantan ke???
lega la...boleh togeder-geder...
moga dipermudahkan urusan..