Tuesday, November 02, 2010

MENU BARU

Pantang kali ni kan first time jumpa makanan yang mak mertua aku biasa makan masa pantang. Yang aku tak pernah tau boleh dimakan dan yang aku tak pernah jumpa pun. Tapi sedap hehe..nanti aku amik gambar lah ya..kamera aku ada sikit masalah. ya dah 3 gambar aku hutang ya..Gambar Riefqi, ngan 2 gambar makanan tu..

Bayam Paksi.
Riefqi kena jaundis. bacaan memula tu 198..pastu ummi pun kutip pokok bayam paksi untuk aku buat ulam. Rupanya kat laman rumah aku pun banyak haha..yang selama ni aku bantai cabut dan buang. Sedap rasanya, ada sikit macam rasa daun pegaga. Daunnya berbulu ket dan ada bunga warna ungu.

Ladu
Bukan ladu kuih tradisional kaum India tu. Ni ladu kuih tradisional Kelantan. Tepung pulut yang dimasak ngan rempah ratus. Rasa pedas2 macam jamu sket. Suprisingly aku suka plak rasanya. macam bubur As-syura pun ada gak. Ummi kata untuk hangatkan badan dan tambah susu badan.

Kak PB tanya aku, aku makan ubat apa dalam pantang ni. Sebenarnya takde la ubat specific aku makan. Ubat periuk ke, jamu ke aku tak makan sebab Riefqi ada jaundis kan. Aku cuma ambil kapsul manjakani dalam 10 hari pertama tu (2 biji pagi dan malam) untuk mengetatkan apa yang longgar kan hehe..pastu aku ambil Jus Bidadari. Aku mula amalkan bidadari ni masa keguguran tahun lepas. alhamdulillah aku rasa ok.

Pejam celik pejam celik dah 18 hari usia Riefqi. Malam pun tak meragam sangat..lega aku. cuma kerap bangun menyusu. Satu cabaran untuk aku buat stok EBM. Tapi itu bukan alasan kan..

1 comment:

Dinas Aldi said...

mmg tabik la kat Angah yg bg EBM kat anak2. susu ibu mmg yg terbaik utk babies.