Friday, February 01, 2013

HYDERABAD INDIA PART 2 - ANANTAPHUR DAN KURNOOL

Ok.. aku nak bercerita specifically pasal pengalaman Field Visit selama 3 hari ke 2 daerah lain di Andhra Pradesh. Lebih kurang 400km dari kampus NIRD.

Dalam field visit ni kami pergi ke beberapa kampung yang jauh ke pedalaman untuk tengok bagaimana program pengurangan kemiskinan dijalankan.

India ni penduduknya takde middle class la boleh dikatakan. Yang miskin memang sangat miskin dan yang kaya teramatlah kaya. Walaupun camtu kerajaan India tak beri bantuan mcm kita buat ni. Kat sana mereka buat program berbentuk community based. Semuanya adalah dari rakyat untuk rakyat. Kerajaan hanya sediakan platform melalui akta dan akan intervene bila program tu dah mula nampakkan hasil. Jadi budaya meminta2 dan menunggu2 bantuan terus dari Kerajaan tu takde. Semua pun kena usaha.

Banyangkan Malaysia pada tahun 1950an.. atau tengok cerita2 tamil yang tunjuk keadaan kampung yang jalan tanah, lorong kecil dan rumah batu bata tepek taik lembu. Begitu lah keadaannya sampai sekarang di kampung-kampung yang aku pegi. Mereka ni adalah Poorest of the Poor atau miskin tegar. Masih tiada elektrik, kalau ada pun cuma lampu mentol bulat, air masih ambil di simpang2, dalam rumah hanya ada sebuah pangkin. Menitik air mata melihatkan kehidupan mereka yang sangat susah. Banding dnegan kita yang seba mewah di sini. Sesusah2 orang kita tidak la sampai tak makan langsung kan..


Lanskap biasa di Andhra Pradesh. Hujan kurang sangat. Macam gurun kan..

Ini bandar Ananthapur. Tak banyak kereta pun. Auto dan mosikal adalah transport utama. takde orang pakai helmet pun.
Masjid di celah2 rumah. Perempuan tak dibenarkan masuk masjid. Aku solat pun tumpang dewan kampung.
Lorong-lorong dalam kawasan kampung. Kat sana Wall Paint camtu sangat common.
Ini perkumpulan wanita yang dipanggil Self Help Group. Women Empowerment kat sana. Mereka ni yang jana pendapatan keluarga.
  
Aku menangis tengok 2 anak ni. Tidur depan pintu rumah sebab mak ayah tak balik lagi dari Ladang. kanak2 merayau dalam kampung mengendong adik adalah pemandangan biasa kat sini..Berkaki ayam, pakaian penuh debu.. 
Kami turun dari bas beri air dan sedikit makanan. Menitik air mata aku tengok mereka makan dan minum dengan lahap. Kelaparan sementara tunggu emak ayah. Mujur cuaca kat sana agak sejuk. Bersyukur sangat kita ni di Malaysia kan..
Ini kelas pra sekolah. Cuba tengok..masih duduk atas lantai dengan papan hitam hanya sandar di dinding..semua anak ini dari keluarga miskin tegar. Bawa bekal dalam bakul..
Masih anak2 di kampung di Orvakal. Ini simpang utama masuk kekampung.

Ini gambar propa. Jam 6.30 petang.
Kami jugak dibawa ke Ladang-ladang sayur. Untuk lihat bagaimana mereka bertani tanpa guna baja dan racun kimia. Tapi yang itu tak perlu lah aku tepek di sini kan.. sebab untuk pembelajaran saja...Nanti aku ceritakan benda yang menarik pulak kalau nak melancong..

3 comments:

Irfa said...

seronok tgk tempat orang
jauh perjalanan luas pemandangan
sedih jugak tgk kanak2 itu
teringat anak2 kat rumah

nonie said...

ish bergenang air mata baca cerita & tengok gambar anak2 tu.... bersyukurnya jadi rakyat malaysia..

Dinas Aldi said...

Sedihnya tunggu di luaq rumah sementara mak ayah nak balik tu..