Friday, January 11, 2008

Hari ini dalam sejarah

Hari ini, 11 Januari 2008. Aku kat dalam dewan untuk morning prayer jabatan bila aku terperasan yang hari ni, 7 tahun yang lepas, aku kehilangan ayahanda buat selama-lamanya. Ayah sakit lama sebab gout. Setahun jugakla dia tak boleh berjalan, cuma mengesot jer sebab sendi dia banyak yang bengkak dah.

Aku ingat, pukul 2.00 petang tujuh tahun lepas, ayah pergi hospital sebab dada kiri dia sakit. ayah sempat pesan kat aku, "Lin, jaga adik elok2, ayah nak pergi dah ni". Ye la... ayah nak pergi hospital kan.. aku iyakan je pesanan dia. Man tau itu pesanan terakhir ayah pada aku yang aku pegang sampai sekarang. Ayah meninggal dunia dipangkuan emak, jam 1.50 pagi di hospital. Aku dapat call jam 2 pagi, masa tu aku ngan adik bongsu aku je kat rumah. Aku dah agak dan aku dah bersedia sebenarnya melepaskan ayah. Biarlah dia pergi daripada menanggung sakit. Kami adik-beradik redha.

Tapi kalau aku ditanya apa yang aku tak boleh lupa pada hari tu, aku tak akan jawab camne penerimaan aku sebagai anak yang kehilangan ayah. Yang masih terlekat kemas dalam fikiran aku sampai sekarang ialah lepas aku letak gagang telefon jam 2.00 pagi tu. Aku pandang adik bongsu aku yang tidur lena, aku sedih sebab aku tak tau camne nak bagitau dia yang ayah dah takde. Masa tu umur dia 8 tahun. Aku tak tau camne nak bagitau adik aku yang masa tu belajar kat UITM.

Aku telefon adik aku kat UITM, aku lagi sebak bila adik aku jawab telefon dan terus cakap "ayah dah takde kan kak lin?" aku cuma boleh cakap "takpe, ayah dah tak sakit lagi dik, kita redha je ya"

Aku telefon pakcik aku minta hantar kami adik beradik ke rumah nenek, sebab arwah ayah minta dikebumikan di sana. Lepas tu aku kejutkan adik aku, aku cuba susun perkataan, susun ayat nak bagitau dia..kesian adik aku tu.. terpinga2 bila dikejutkan pepagi buta. Aku cuma mampu cakap "bangun Noni, kita nak pergi rumah Wan, ayah dah balik hospital, dia ada kat rumah Wan" Dia cuma angguk dan pakcik aku amik aku dan kami jemput adik aku di UITM.

Kat dalam kereta, Noni tanya aku kenapa ayah balik cepat sangat sebab dia tau ayah sakit. Aku takde jawapan. Sungguh. Air mata aku cuma mengalir dan mengalir makin laju bila Noni cakap "Noni dah takde ayah ye kak lin, Ayah Noni dah meninggal kan" Aku peluk dia erat2. Aku cuma boleh cakap " ayah takde tapi kak lin ada"

Sampai rumah Wan, aku cari emak. Dia duduk tak jauh dari jenazah ayah, tak setitik pun air mata dia tumpah. Emak cuma cakap "duduk dekat ngan ayah tu, bacakan apa yang patut buat bekalan dia". Itu la yang aku buat pun sampai jenazah ayah diuruskan.

Saat terakhir aku berpeluang menatap wajah ayah selepas dikapan, Ya Allah... tenangnya wajah dia, saat aku cium dahinya buat kali terakhir... Ya Allah.. sejuknya dahinya. Aku tatap wajah ayah puas-puas, terimbau2 kenangan aku dengan ayah. Aku bisikkan "Ayah ampunkan salah silap Lin, halalkan makan minum Lin selama ni, doa Lin akan iringi ayah sepanjang masa, InsyaAllah"

Ya Allah... masa aku taip entry ni, aku rasa betapa aku rindukan dia. Tapi aku tau emak pasti akan lebih rindukan ayah.... I just cant continue.....

Al-Fatihah kepada Allahyarham Bahasan bin Yahaya (23/6/1948 - 11/1/2001)

No comments: