Wednesday, January 02, 2008

Tahun Baru

Alhamdulillah.. umur aku dipanjangkan untuk meneruskan perjuangan hidup dalam tahun 2008 ni. Lama jugak aku tak update blog kan. Semuanya rutin seharian. Takde yang best untuk aku coretkan selain hari ni angah buat apa, kerja angah hari ni camne, anak angah dah pandai buat apa...



Nak cerita pasal azam tahun baru. Nak kuruskan badan ahahahaha..memang badan macam dipam2 lepas bersalin hari tuh. Walaupun masih belum period aku makan pil norriday. mana la tau kan dalam pada tak period tu terlekat plak.. huhuhuhu tak sanggup laaaa. Masalahnya berat aku makin naik... mendadak plak tuh. Jadi aku ambil keputusan untuk stop makan dan nak try IUD plak. Tapi kena tunggu period dulu la.



Tapi kalau nak diikutkan sejarah azam mengazam nih, aku jarang set azam tahun baru sebab aku jenis yang hidup day by day. Just live and face any obstacles when they come knocking. Adala azam yang besar2 macam tahun 2006 arituh aku nak pregnant. Alhamdulillah tercapai.



Tahun ni azam terbesar aku ialah menyelesaikan semua hutang kecik2 dengan pengeuaran duit KWSP aku sebab aku dah confirm masuk skim pencen. Lebihan daripada tu nanti aku nak masukkan dalam Tabung Haji dan tambah pelaburan dalam ASB. Aku nak jugak buat sikit pelaburan dalam perniagaan. Makan gaji jek mana boleh kaya ehehehe.. yang pertama2 harusla bayar zakat.



Alhamdulillah, pemangkuan aku dalam jawatan sekatang ni pun dah diperakukan. Rezeki anak untuk tahun baru ni sebab dapat elaun memangku. Bulan ni jugak bulan terakhir aku menanggung kerja sorang pegawai lain. So bulan depan boleh la aku merangka kerja unit aku plak untuk tahun ni. SKT tu dah ada cuma nak buat sikit rombakan dan perubahan untuk kelancaran kerja.



Anak-anak aku alhamdulillah sihat. Abang long tahun ni 4 tahun. Aku memang tak sabar la nak menunggu tarikh 29 Februari 2008. Pertama kali nak menyambut birthday dia. Sibuk nak pegi sekolah. Tapi aku ingat dia 5 tahun boleh la. Kang terbosan plak. Area aku tu mana ada playschool semua ni.



Adneen baru baik demam sebab tumbuh gigi 3 & 4. So dengan 4 batang gigi dia sekarang ni, aku dah mula bagi bite size food kat dia. Buah dan biskut la biasanya. Menyusu masih macam biasa la. Dia pun dah mula mengatur rangkak (ada ke word camni?) selangkah dua pastu jatuh balik. Berat dia naik 200g jek masa aku gi check minggu lepas. So sekarang berat dia 8.4kg jek. Perfectly normal untuk exclusively breastfed babies.



Ramai tanya aku camne aku maintain milk supply. Aku cuma pastikan aku minum banyak plain water, air soya dan pastikan aku pam susu mengikut jadual. Sekarang ni aku pam 3 kali kat ofis. Pukul 9.00 pagi, 12.30 tengahari, 4.00 petang. Dapat la dalam 16 - 20oz. dan aku jugak minum Milkmaid Tea, minuman herba untuk merangsang produktiviti susu. Tak dinafikan kengkadang pun kurang susu aku terutamanya bila aku rasa stress, tension dan penat. Hormon main peranan jugak kan. Itu je la yang aku buat.



Selamat tahun baru kengkawan semua. Semoga tahun baru ni menjanjikan kita kebahagiaan rumah tangga, kesihatan yang lebih baik dan semua azam akan tercapai hendaknya. Tahun ni jugak dah 6 tahun aku memblog ni. Lama jugak kan...

No comments: