Thursday, February 11, 2010

BAGI KAT AKU!

Aku sangat sedih baca berita pembuangan bayi beberapa hari ni. Memang tak boleh dipanggil manusia mereka yang buat perkara tu. Yang aku pasti bayi2 ni biasanya anak dari hubungan luar nikah. Dah la satu dosa, buang pulak tu lagi, tambah lagi dosa. Ya Allah.. apa nak jadi la.. binatang pun tahu sayang anak.

Orang yang dah kawin bertahun-tahun punya la usaha nak dapatkan anak. Sanggup berhabis duit berubat sana sini sebab nak zuriat sendiri. Yang berzina ni (aku tak sebut terlanjur sebab memang sama2 nak, sama2 melanjur) bila dah benih yang disemai tu hidup dalam rahim, dibuang pulak bila lahir.

Apalah salah bayi tu, dia tak minta pun dilahirkan ke dunia. Walaupun tarafnya anak luar nikah, apa salahnya kalau dipelihara darah daging sendiri tu. Dah salah kena insaf dan bertaubat la.

Kalau tak nak bela sekalipun, apa salahnya carikan keluarga angkat masa baby dalam kandungan lagi. Apa salahnya bagi pada pasangan yang memang nakkan zuriat. Aku yang entah sapa2 ni pun boleh menitis airmata tengok gambar baby dihurung semut dalam paper tadi.

Kalau tak nak sangat baby tu.. BAGI KAT AKU! Walaupun aku ada anak sendiri, aku rela bagi perlindungan pada baby2 camtu. Kalau aku tak boleh bela pun, ramai lagi kawan2 aku, badan2 kebajikan yang aku boleh hubungi.

Tapi INGAT! jangan nak mengaku mak bapak pada baby lepas dia besar dan berjaya kalau cuma nak menumpang senang dia.

Kalau aku dapat tau la siapa manusia macam setan yang buat benda camni memang aku lempang! jangan bagi alasan terlanjur la.. memasing dah besar panjang, dah ada akal, dah tau halal haram, dah tau akibat perbuatan. Cuma masing2 tutup mata tutup hati kan.. aku rasa ramai pun akan cakap 'tak sangka lekat'

Ntah la... ada je pihak yang akan disalahkan bila jadi benda2 camni. Pada aku yang salah ialah pelaku. Setinggi mana pun pelajaran kalau rohaninya kosong, ini la yang akan terus berlaku.

Ya Allah...

2 comments:

KV said...

mcm tak bernilai bagi dorang. Teruk betul. Betul ngah, bagi lah kat kita kan. Insyaallah kita jaga molek2.

Ummi batrisya dan damya said...

ummi sokong 100%, ada otak tapi tak nak guna

itulah bila syaitan sudah menguasai :(