Wednesday, February 05, 2003

Cuti Cuti Malaysia

Tahun Baru Cina yang baru lepas nih aku gi bercuti ke negeri jiran, Terengganu Darul Iman. Biasa dah ke sana, cuma kali nih aku menginap. Lagipun aku memang nak ke majlis perkahwinan member di Kampung Serada. Orang Kedah dapat orang Terengganu. Congrats Nida!!

Biasanya aku ikut jalan pantai tapi kali nih abang bawa ikut Jerangau. Kiri kanan jalan penuh dengan ladang kelapa sawit dan getah. Banyak juga gerai menjual pokok hiasan hutan, antara yang popular ialah pokok tanduk rusa. Aku tak berapa minat pokok hiasan tak berbunga. Tengok jerlah.. Gerai kosong pun banyak, dah dipanjat olan pun. Abang kata gerai jual buah bermusim. Hm.. patutlah. Cuma aku rasa ia mencacatkan keindahan. Kan baik robohkan sementara tunggu musim akan datang. Gerai2 tu pun dibina ala kadar jer.

Aku berhenti makan tengahari kat Kuala Berang. Pekan kecil jer. Deretan kedai di kiri kanan jalan. Shopping complex memang takde ler. Ramai budak muda melepak dikaki lima kedai. Duduk bercangkung, berborak sambil bersiul setiap kali awek lalu. Mereka juga ikut perkembangan zaman dari segi berpakaian etc. Aku ternampak pulak sign board Penyu.com, sebuah kedai komputer. Ada kena mengena ngan penyu biru ker?

Aku singgah kampung Rahmat, Setiu, rumah sedara abang. Nyamannya suasana. Sunyi jer. Jenis kediaman yang aku impikan untuk zaman persaraan nanti. mata aku asyik melilau melihat, menghayati keindahan negeri pantai timur ni. Lepas solat, kami teruskan perjalanan. Sempat aku bodek sepasu pokok bonsai untuk diletak di rumah. Terima kasih Abang Kamarul.

Sampai Kuala Terengganu dah agak petang. Mana taknya.. dok enjoy the ride manjang. Hujan lagik. Tak pe ah... sekali sekala kan. tapi yang aku agak pelik kan, sepanjang perjalanan tu jarang sangat aku nampak kaum Tiong Hua beraya. tak beraya ke mereka nih? Aku check in pehtu relax jerlah. Malam pun tak kemana. Ingat nak ke Seberang Takir pekena sotong cotek (sotong segar yang digoreng, dicicah ngan sambal yang sedaapp) tapi rasa malas pulak.

Kuala Terengganu masih macam dulu. Masih belum terasa sesaknya. Masih seronok berjalan kaki menjamu mata dan telinga.


No comments: