Thursday, April 17, 2003

+ Aku biasa bagi orang pinjam barang aku, duit aku.... tapi kengkadang ada yang buat harta, ada yang buat2 tak tau..Camne nak settle tu?

Hangin satu badan
Aku biasa dengar orang tak cukup duit bila sampai tengah bulan, kalau dah berkeluarga aku faham juga, kalau banyak tanggungan tapi punca pendapatan cuma satu aku tetap faham. Tapi kalau orang yang mengadu tak de duit tu orang yang masih belum berkeluarga, yang tak perlu menganggung apa2 kecuali diri sendiri, yang gajinya sama banyak ngan aku mmg aku hangin satu badan. ( uiks.. naper laks aku yang hangin eheheh). Yang aku perhatikan mereka yang jenis nih, tak pandai berbelanja. Perbelanjaan melebihi pendapatan. Bil telefon mencanak, kalau yang pompuan tuh biasanya maintainance tinggi ler... barang penjagaan muka dan badan mesti beratus habis.. belum nak kuar ngan member lagik, tengok wayang, beli pakaian branded etc etc bla bla bla.. the list goes on....abih camno nak cukup duit?

duit habis pada benda2 yang pada aku tak perlu, tak de kepentingan.. tapi itu pada aku, pada mereka yang dah memang biasa berbelanja camtu.. mungkin pentinglah kan.. Tu yang bila dah rasa nak kawin kena tangguh, kena tunggu sbb nak kumpul duit.. even worst pinjam bank. Anak dah berderet hutang tak habis bayar lagik.. Senario yang biasa sangat aku tengok.. So aku rasa perancangan perbelanjaan bulanan tu penting. Biarlah susah sikit, tak pakai benda berjenama pun tak per.. janji aku tak kesempitan duit.. kalau akau rasa nak makan sate tengah2 bulan, aku boleh jer drive gi makan sate.
Hamba Allah : " boleh tolong tak... nak pinjam duit sket lah.. cukup bulan aku bayar balik ler.."
Aku :" cukup bulan yang keberapa nak bayar balik?"
Hamba Allah : "tak nakbagi cakap jerlah.. tak payah ler perli"
Aku : dalam hati ( eh budak ni.. dia pulak marah aku...) "bukan perli, ingatkan jer.. aku pun banyak benda nak pakai duit"
hamba Allah : "tak perlah... aku tau aku sapa" (pergi membawa hati dan mulut canang kat orang lain pasal aku kedekut)

Camne aku tak hangin!!!!!


No comments: