Thursday, September 18, 2008

Hmmmm

Diam tak diam dah 18 hari berpuasa kan. Kejap sungguh masa berlalu sekarang ni. Aku baru dapat berbuka beberapa kali jek ngan suami. Takper... aku bersyukur.

Semalam Selangor cuti. Tetiba teringin nak makan ketupat. Aku dengan gigihnya menganyam ketupat 10 biji. Pukul 11 pagi rebus. Petangnya buat sambal kacang dengan sardin masak kicap. Dah setel semua dalam pukul 6 petang, aku start motor tak idup2 last2 naik basikal jer beli kuih pau untuk anak teruna aku.

Berbuka dengan soya cincau dan ketupat. Aku dah lama giler tak minum ais, tapi semalam cuaca panas yang amat. AKu pun melantak la soya cincau berais tuh. Bantai bergelas-gelas la. Padahnya tanggung sendiri! Sakit kepala tak hengat. Anak2 aku pun mak ngan adik aku tolong tengokkan. Aku tergolek dah dalam gelap melayan sakit. Tobat aku... lepas ni tak minum ais dah..

PERSIAPAN RAYA

Untuk anak2 dah setel rasanya. Tak tau lah kalau terbeli gak lepas nih kan. Kuih raya dah aku tempah beberapa jenis untuk rumah emak. Rasanya nak tempah kek buah kat elin. Nak bawak separuh ke Kuantan jugak.

Untuk aku cuma sepasang kurung saja. Cadang nak pegi tempah kasut kat PKNS tapi sah tak dan siap. Jadi pakai saja la yang mana ada. Kalau abang nak belikan pun bagus ehehehe

Alhamdulillah adik aku yang kat Johor tu beraya kat sini. Balik pun awal. Boleh la aku balik Kuantan dengan hati lapang sebab ada ganti aku kat rumah tuh nanti kan.

Duit raya pun akan tukar not kecik2 minggu depan. Kan gaji dah awal sket. Aku kira mujur sebab boleh tukar kat kaunter Hasil sebelah nih jek. Tahun ni bajet tinggi sket sebab ada rezeki lebih alhamdulillah.

OTAK TERKENTUT

Kadang-kadang aku terfikir, kenapa ada individu yang terlalu pentingkan diri sendiri, sampai tak memikir kesan langsung perbuatannya pada orang lain. Pernah ke ada manusia yang kekal bahagia setelah membina bahagia atas kesusahan dan kesedihan orang lain?

Bila difikirkan semula.. aku dapat kesimpulan, sebab dia tak fikirla dia buat camtu kan. Kalau fikir tak jadi la pulak.

Tapi, Allah berikan kita akal untuk berfikir... maka kita kena gunakan akal tu....kalau taknak berfikir jangan jadi manusia....

hmmmmm...

No comments: