Friday, June 12, 2009

MAAF

Satu perkataan yang mudah untuk dilafazkan. Biasa dengar kan...nak memaafkan tu mungkin boleh setelah ambil masa yang lama tapi untuk melupakan apa yang berlaku tu mungkin tidak kan. Atau mungkin tak maafkan langsung atas kapasiti sebagai mangsa?

Kita jarang atau mungkin tak memikirkan kesan daripada percakapan, perlakuan atau perbuatan kita kepada orang lain. Aku selalu percaya kalau kita tak suka orang buat benda tak elok pada kita, kita pun jangan buat pada orang lain. Ataupun kalau tak berlaku pada kita, kita ada orang yang kita sayang dan kita tak mahu apa2 yang buruk menimpa mereka kan.

Yang terbaik yang boleh kita buat kalau dah melakukan kesilapan samada sekali atau berkali2 ialah cuba minta maaf dengan ikhlas. Berjanji dengan sesungguhnya tak akan ulangi kesalahan tu. Yang paling penting ialah buktikan pada orang kita buat salah tu bahawa kita dah benar-benar berubah. Menangi hatinya semula. Jauhkan diri dari punca masalah yang membuat kita melakukan kesalahan tu.

People heal with time kan....

11 comments:

mamalisa said...

it is easy to forgive but it take years to forget.

Ummibatrisya said...

setuju dengan mamalisa :(

walaupun kita ini cepat memaafkan orang tapi untuk melupakan memang susah :(

dan sebaiknya orang yang meminta maaf itu menjauhkan diri dari masalah yang di cipta sendiri :(

HappyIrfa said...

bagi aku,maaf tak semestinya
melupakan

oren said...

betui tu...

macam aku sendiri pun, kadang masih la dok ingat2 balik semua benda2 tak best yg dh jadi sepanjang usia perkahwinan..nak kata maafkan tu, dak la jugak..sebab nak maafkan pun, amik masa tau..

apa yg ada hari ini, semata2 kerana anak2 kecik nih jek..

take care..

Anonymous said...

Kalau gaduh ngan husband tu senang je kalau nak berdamai. Buat aksi bollywood 3 hari 3 malam, malam ke empat amanla.

adk said...

aku suka forgive kesalahan org but...seingat aku..aku never forget what they did to me...

makan dalam wooooo...

tini

bola2api said...

ppl heal with time.. but also, as the time goes by, they need to learn to be better... KPI lah katakan.

Angah said...

mamalisa
setuju..

Ummi
That is my exact point..

Irfa
Tu yang buat kita makan dalam kan

Oren
Kita ni fikir pasal anak ye tak..

Anon
Easy said than done I would say..

Tini
sama la kita

Aini
yup.. true

Luna said...

tgk keadaan juga kan angah?kalo org tu tulus dan terserlah keinsafan dan keikhlasannya, mungkin melupakan tidak menjadi masalah.

tp bg yg x fhm2 bahasa tu....even kalo kita jenis melupakan pun kita x kan sanggup melupakan.

Anonymous said...

ur faults!!!!!

Anonymous said...

ur faults!!! rzeki 2han bg x slh kongsi.hahahahaha:)