Tuesday, December 29, 2009

TABIKA

Tak.. bukan nak cerita pasal Tabika anak aku. Aku yang masuk tabika. Sekarang ni aku melalui semula proses pembelajaran untuk kerja yang dipertanggungjawabkan pada aku. Banyak terminology pembangunan luar bandar yang kena aku ingat by heart. Malaysia kan suka pakai shortform, semua main ingat huruf je kan. So aku kena belajar la shortfrom mcm BALB, BELB, MID, PAMS, PPP, PJK, PBR... memula tu aku mcm WTF kan hahaha..aku masuk meeting first aku kat HQ aritu cuma mampu angguk2 jer.

Sebenarnya sama je masa aku kerja kat Subang. Aku belajar dari zero untuk faham dan master KTN (kan dah ckp haha). Kanun Tanah Negara la..

Mudah memang mudah bila kita dah faham semua ni tapi nak memahamkannya tu Alahai..kena tune otak, reset memory dulu beb. Aku terfikir nak belajar ngan bebudak sekarang yang terer guna sms. Camne derang master semua bahasa sms yang maha pendek tuh.

Mlm tadi member aku call, curahkan perasaan. Aku tak mampu tolong, aku cuma mampu dengar je, harapnya dia rasa lega setelah curahkan semua yang terbuku dalam hati. Soalan yang dia tanya dan aku tak boleh jawab " Angah, camne aku nak maafkan dia?" Aku betul2 tak boleh jawab. Aku cuma kata, kita mohon pada Allah supaya beri kita ketenangan hati dan kedamaian jiwa, supaya kita boleh fikir dengan jelas. Yang lain biar Dia yang uruskan. Nak cakap lebih2 aku tak tau. Aku pun ada masalah yang tak selesai2 sampai sekarang hehe. Eh bukan masalah aku, masalah orang lain yang aku pun terheret sama..

Ada tak Tabika yang ajar cara maafkan orang?

Anyway...akhirnyaaaa Laporan Prestasi staff dapat jugak aku siapkan. Pening kepala la nak menyiapkannya. Bukan senang nak berlaku adil ni. Harap2 mereka boleh terima markah yang aku bagi. Petang ni nak pos ke Subang. Selesai satu kerja.


PENYESUAIAN DIRI

Minggu kedua di Kuantan. Masih rasa pelik. 5 tahun drive sendiri, 2 minggu ni abang hantar dan amik dari opis. 5 tahun takde roomate (anak tak kira) 2 minggu ni ada dah. Rutin aku dah berubah. Dan aku suka perubahan rutin ni. Aku belajar rasa perasaan seorang isteri yang ada tanggungjawab di rumah bila office hour habis. Aku suka perasaan ni. Perasaan ni akan lebih lengkap bila anak2 join ibu dan ayah 3 hari lagi.

Kalau dulu hujung minggu dengan anak2 jer, start minggu ni hujung minggu akan penuh dengan aktiviti dengan keluarga kecil aku. 5 tahun abang duduk sorang2 kat sini, lepas ni takde dah. Alhamdulillah.

Aku harap benih2 bahagia yang cuba aku semai ni tumbuh subur. Biar jadi pokok besar yang kukuh. Kalau ada rumput aku akan cabut, kalau ada ulat aku akan buang, aku akan jaga tumbesarannya sampai jadi pokok yang kuat untuk kami sekeluarga berteduh. Ya... Angah berfalsafah hari ini hihi..better late than never katanya..


RUMAH BARU

In progress. Tungguuuuuu.. makcik rabak RM4k buat grill. Hadoiiii...Jangan tanya pagar, memang makcik tak pedulik.

2 comments:

tentangseseorang said...

insyaAllah abeh musim tengkujuh ady gik kuantan. sile jadik tourist guide dan hotel free. ahahahaha

ibuVouge said...

angah
suka baca entry angah
semuanya berbaur bahagia
insyaALLAH... ana doa selamanya
asam garam adatlah
tapi itu mematangkan kita
lama tak tgk adnin dgn arief..nanti next update tempek pict tau!