Tuesday, September 21, 2010

EMAK DAN UMMI

Aku kan dah consider menunggu hari kan..doa aku tiap hari semoga kelahiran baby ni dipermudahkan urusannya, dan semoga baby ni menjadi penyambung kasih sayang dalam keluarga kecik aku.

Sabtu lepas, abang aku tidur kat rumah sbb hantar adik aku balik Kuala Rompin. Of course emak ikut sekali. Memang cadangnya emak akan tinggal ngan aku masa aku berpantang nanti. Punya la aku seronok sebab emak ambil keputusan untuk terus duduk ngan aku dari aku menunggu hari ni. Senang katanya..kang dibuatnya aku sakit bersalin tengah malam, sapa nak jaga cucu2 dia sementara aku kat spital. Alaaa..dia risau cucu2 dia rupanya.

Malam tu aku bawak emak pi raya umah mertua dan adik2 ipar aku.

Anak2 aku pun seronok sangat. Arief dah start tidur ngan nenek sejak malam ahad lepas. Adneen aku angkat masuk bilik lepas dia lena. Kesian plak kat nenek kena tengok 2 cucu nakal tahap mak buleh jadi tarzan nih..

Oh..mak mertua aku pun cakap nak duduk rumah aku masa aku dalam pantang. Wah!! lagi seronok kan, 2 ibu jaga sorang anak. Untungnya aku jd menantu ummi ye..kiranya aku berpantang nanti dengan gabungan tradisi jawa dan kelantan la ye..tak kisah la..

Minggu lepas, masa cuti Hari Malaysia tu, aku masa laksa penang untuk adik2 ipar dan kengkawan basikal abang yg datang beraya. Orang sibuk makan, ummi tanam pisang. Geram tengok kawasan rumah katanya. Aku cakap tanam la apa nak tanam ummi..tanah tu lapang. Rasanya lepas ni penuh la backyard tu ngan segala neka tanaman.

Lepas tu aku cakap..kalau la dapat makan nasi kerabu ummi buat mesti best raya2 ni kan. Tell u what guys..hari Sabtu tu masa adik ipar aku buat rumah terbuka..ummi masak nasi kerabu..wahhhh 2 pinggan aku belasah! Nasi kerabu dia memang sedap! sambil aku makan tu ummi cakap kat tetamu2 dia "ha ni masak nasi kerabu sebab menantu sulung ni nak sangat makan sblm bersalin, tapi dia ni makan tak letak sambal, budu pun kena masak dulu" Adik2 ipar aku pun.."haa makan jgn tak makan kaklin..menu ni spesel sbb klin rekues tau"

Memang bahagia bila diri diterima dan dilayan macam anak sendiri oleh keluarga mertua kan..itu la pentingnya restu dalam menjalinkan hubungan betul tak..

3 comments:

oren said...

bestnya..bertuah badan..

Arena said...

Alhamdulillah..

memang best kalau family dua-dua sayang..

Dinas Aldi said...

alhamdulillah, bertuah Angah