Tuesday, May 13, 2003

Isnin minggu lepas aku dapat email daripada penyelaras IT. Dia kata mana2 student yang attendancenya lebih daripada 70% aku boleh consider untuk bagi depa sit final exam. Aku jadi serba salah. Adil ke aku kalau aku bagi mereka ni sit test? Adil ke aku pada student lain yang tak ada perangai, yang selalu attend kelas. Aku tanya iza dia kata depends on studentlah, kalau rasa dia layak boleh. Akhirnya aku buat keputusan, Aku akan play by the rule. kalau dah mereka tak lepas, maka tak lepaslah mereka. Jumpa lagi semester depan. Bukan aku tak kesian ngan student.. tapi kengkadang mereka ni akan belajar the hard way. Sekali terkena mesti serik punyalah.

Sepanjang minggu lepas ada juga yang datang jumpa aku, mintak tolong lepaskan mereka sit exam. Aku malas nak layan. Aku kata bukan aku yang buat keputusan, bukan aku yang bar mereka tapi mereka sendiri. Ramai ler yang pujuk rayu.. aku buat tak layan. Kejam... biarlah aku kejam.. I'm cruel to be kind.



Aku ada cerita dulu kan, aku nak ke Sabah untuk lumba basikal bulan 6 nih. Bila aku tepon Uncle A kat Bukit Aman dia kata dah tunda bulan 9. Berita di TV dan surat khabar mengesahkannya. Tour De Borneo berstatus 2.6 maknanya tak panjang dan sedikit jer pasukan profesional akan masuk sbb pertandingan tu tak janjikan mata untuk pelumba untuk menentukan ranking dunia. Walau bagaimanapun aku tabik ngan Persatuan Lumba Basikal Sabah dan Kerajaan Negeri Sabah. Lepas Sukma hari tu, beberapa commissaire dan pegawai teknikal mereka terlibat ngan penganjuran Jelajah Perlis dan Jelajah Malaysia. Aku kenal mereka pun kat dua kejohanan nilah. Aku ikut abang masa tu dan aku juga race announcer masa Jelajah Malaysia tahun lepas. Abang berkemungkinan besar pergi. Aku harap kuota untuk keluarga yang dijanjikan tu masih on. Boleh aku ikut, kalau tak bertugas pun (baca: boleh aku shopping ngan jenjalan eheheh) Kalu pergi boleh aku berganding lagi ngan Pak Alang dan Pak Uda.

Tapi aku terkilan ler sket sbb Gamuda Eagle Tour dibatalkan. Memangler SARS tu boleh dijadikan sebab. Tapi aku nampak cam anak Malaysia sendiri tak yakin ngan kemampuan pihak yang berkenaan menangani isu SARS nih. Bukan ke Malaysia dah dikeluarkan daripada senarai negara yang dibelenggu SARS nih. Entahlah.. sebagai peminat sukan, aku terkilanlah.



Malam tadi aku marathon tengok tv. Aku jengkel ngan beberapa perkara beberapa hari ni. Aku tengok 999, Misteri Nusantara, Jangan Biarkan Rembulan Menangis, Survivor. Tapi aku tengok dengan kepala kosong jer. mata jer tengok, kepala tak compute pun apa yang aku tengok. Dah boring tapi masih nak tengok TV jadinya aku pun pasang cd 'Tears of the Sun' Tengok yang ni bersama kepala aku.

Kalau nak ikut jalan cerita ngan effect semer memang bestlah. tapi dah stereotaip hollywood dan Amerika untuk portray mereka sebagai penyelamat dunia. Betapa mereka ni (pasukan penyelamat S.E.A.L) sanggup bergadai nyawa untuk selamatkan refugee Nigeria nih, walaupun terpaksa melawan orang atasan mereka. Tak banyak beza ngan cerita heroism yang lain. Tapi aku tengok juga, aku put aside semer benda tu sbb aku suka tengok action movie. Yup, plot dan jalan ceritanya biasa jer. Tapi pengarahan, props, lakonan meraka ni patut diambil sebagai contoh oleh produser tempatan. Nampak cam askar betul ler kiranya. Tak ler cam cerita kita kat sini. yes, mungkin kita boleh kata budget kita kecik tapi itu bukan satu alasan yang besar. Asal saja watak tu boleh dibawa dengan baik. Dialog pun ok. Tak pun pakai standard English per say. banyak bahasa colloquial. tak ler cam baca buku teks. Aku masih tunggu filem tempatan yang lari dari semua ni.. ada bebarapa cam Layar Lara, Jogho, Spinning Gasing etc.. tapi filem sebegini tak berapa laku di panggung... again.. buatlah camne pun tapi kalau mentaliti penonton masih dalam kepompong 'cinderella' (ending mesti happily ever after, memang kita akan berada ditakuk lama sampai bebila...

Esok aku start cuti panjang. Sampai hari Ahad. Cuti dari datang opis jer aku tetap kena marking paper final yang bertimbun nih. "Abang.. tolong marking paper boleh?"


No comments: