Friday, May 23, 2003

Sejarah itu mudah

Hari ni kerja aku cuma merayau. Merayau membaca jurnal. Baca pasal pengajaran dan pembelajaran subjek sejarah dalam blog jigo. Kemudian jumpa juga dalam blog rudy.

Masa sekolah dulu nak kata aku minat subjek ni taklah juga. Tapi aku boleh absorb ler apa yang diajar cikgu. Aku rasa yang buat student bosan ialah sebab cara pengajaran yang direct. Terus bagitau tarikh dan apa yang berlaku waktu tu. Bila exam itu jugalah yang ditulis pelajar. Cuma hafal dan tulis tanpa faham betul2 pasal sejarah tu. Maka betullah kalau pakar tu kata kita kena tau persekitaran semasa sesuatu itu berlaku dan kemudian jadi sejarah.

Masa kat U dulu aku majoring dalam English Language and Literature. Aku tak pernah belajar sastera sebelum tu. Mula2 susah tapi lama2 aku enjoy. Tapi apa kaitannya dengan sejarah? Well... nak belajar sastera kena tau sejarah. Tak tau sejarah susah nak faham sastera. Bila aku belajar sastera, secara tak langsung aku akan belajar pasal sejarah. Pening? ok aku bagi contoh. Biasanya topik penulisan akan menjurus pada situasi semasa. Sebelum merdeka, para penulis banyak menulis tentang cerita yang boleh menaikkan semangat patriotisme, cerita tentang kehidupan zaman penjajahan etc. Jadi kalau nak memahami ceita dari segi plot, subjek, makna etc, kenalah tau sejarah. Apa yang trigger penulis tu untuk hasilkan penulisan dia.

Dengan belajar sastera juga aku belajar banyak pasal negara aku ni. Tau tak salah satu sebab Sabah dan Sarawak masuk Malaysia? Apart from what we have read from text book. Aku baca buku Rehman Rashid, 'A Malaysian Journey' dan aku dapat tau mengenainya. Cari buku tu dan baca.

Aku juga belajar sastera Inggeris, Amerika dan beberapa picisan kaum di di dunia. Kenapa filem amerika kebanyakannya berunsur frontier, penyelamat dunia? sebab dari segi sejarahnya mereka nak lari dari bayangan yang mereka gelar the old world (England). Mereka nak bina identiti baru, tak mahu dikaitkan langsung dengan motherland. Yes.. sastera buat sejarah mudah dipelajari ikut pengalaman aku.

kalau tak silap aku, sekolah menengah sekarang dah terapkan pelajaran sastera dalam silibus. Aku rasa ianya boleh digunakan untuk jadi salah satu daripada medium pengajaran sejarah. Sebagai contoh. 'Salina' oleh A Samad Said. Tahun Salina ditulis, apa signifikan tahun itu, apa suasana sosial, politik dan ekonomi waktu itu yang membuatkan salina ditulis... itu sejarahnya.

Manusia dapat mengingat dengan mudah jika dapat menggambarkan sesuatu yang ingin diingatinya. Gunakan cerpen, sajak, novel, filem etc sebagai gambaran yang diperlukan untuk mengingati fakta sejarah. Itu pendapat aku. Kan menarik kalau filem Sarjan Hassan tu dapat digunakan dalam kelas untuk mengajar bab pendudukan Jepun di Tanah Melayu....


Cerita Klasik

Congratulation buat Nana dan Azlan yang akan melangsungkan perkahwinan awal bulan 6 nanti. Sepanjang bulan 5 dan 6 ni banyak sungguh undangan perkahwinan yang aku terima. Ada yang aku pergi, ada yang tak.

Cuti-cuti Malaysia... minggu ni aku nak pergi melancong. Lama tak melancong. Masa buat events dulu kerap juga pusing semenanjung tapi itu urusan kerja. tak best. kali ni aku nak bersantai...


No comments: