Tuesday, May 11, 2004

Balik kerja semalam, ambil Arief. Sedu sedannya masih berbaki masa aku sampai. Ye lah hari pertama berenggang ngan ibu, hari pertama tak menyusu badan. Kesian Arief. Nak buat camne, kena biasakan diri jugakler.

Pagi nih aku hantar dia lewat ke pengasuh sebab tengok dia lena sungguh tidur, tak sampai hati nak kejut. Akibatnya punch card aku warna merah ler. Esok kena kejam sikit ler gamaknya, kena keluar rumah on time jugak.

Hari ni juga ulangtahun kelahiran mak aku yang ke 53. Selamat Harijadi mak.. sayaaaaaaaaaaaaaaaang mak. Aku sempat tinggalkan hadiah masa nak balik ke sini. Kakak ipar aku tolong berikan harini. Harap mak sukalah.

Cerita dalam Pantang

Masa dalam pantang.... benda paling menarik berlaku masa pilihanrayalah. Masa tu hari yang ke 22. Pertama kali aku mengundi, pergi ngan emak. Yang bestnya, kereta B* amik kat umah... sampai kat pusat pembuangan undi, aku ngan emak dapat potong barisan yang berjela2 tuh.. ehehehe.. tak sampai sejam aku dah sampai ke rumah semula.

Pertama kali juga pakai bengkung yang panjangnya Ya Allah.... memang panjang sungguh. Hujung sana kat kat jeriji tingkap dan dan hujung sini belit kat perut. Tapi tak dinafikan ler memang berkesan mengawal excess bagage kat perut. Pakai param, pilis, bertungku, mandi air serum (campuran daun2 yang direbus).. semuanya pengalaman baru. Nak sihat... ikutkan jugak er. Cuma satu yang buat aku tak sabar nak abis pantang 44 hari tuh. Aku ni kuat minum, masa dalam pantang kena kurangkan minum sebab nak cepat baik, jadinya cam serba tak kena ler. Dan benda petama yang aku buat pada hari ke 45 lepas bersalin ialah, minum air sebanyak2nya.

Abang berulang dari Kuantan ke Klang dalam 2 minggu sekali. Memandangkan dia suka memancing dan kebetulan plak kat Kuantan masa tuh tengah musim ikan gelama dan senangin masuk kuala, jadi aku dapat makan ikan yang fresh setiap kali abang balik.. ikan pancing tuh.

Masyarakat jawa, seperti yang aku pernah tulis dulu, masih berpegang teguh pada adat, at least kat tempat aku nih ler. Jadi adat MUYI (teMU baYI) masih diamalkan, dan biasanya ada jer buah tangan yang dibawa untuk bayi, sekarang nih pakat bagi duit jer. Jadi, aku tak de kesempatan sangat nak melelapkan mata masa siang walaupun mengantuk giler, sebab ada jer yang datang melawat. Mak aku ramai kenalan, dan kalau orang tau jer ada baby baru kat kampung, mereka pakat2 datang tengok. Tapi seronok ler sebab kita tau orang masih ambil peduli.

Apa lagik nak citer ek? nantilah esok ke lusa ke..


No comments: