Wednesday, May 26, 2004

Saman

Aku check saman dalam sistem PDRM, yang aku tau aku ada 2 saman, itupun saman ekor... itupun masa abang bawak keter aku. Akupun check ler.. mak aihhhh ada 7 saman dan salah satunya ada waran. Tu diaaaa... semer masa abang bawak keter tu travel back and forth dalam aku berpantang. Kena settle jugaklah memandangkan roadtax dah nak kiok.

Kalau 7 saman darab ngan RM 300 maknanya aku kena bayar RM 2100, mana nak korek duit ek.. akupun angkat tepon, buat panggilan ke Bu**t A**n KL.. "hello uncle.. angah kena saman ler.. bla bla bla". Setengah jam kemudian aku dapat call, "girl mai sini bayaq RM 400 ja utk suma saman tuh, yang waran tuh uncle dah settle dah, lenkali bawak keta pelan2 sikit" Aku pun kata "thanx uncle, ur the best". Dia kata "ya laaa.. best kalu ada saman jer lah" *the conversation went on and on*

Memang teruk hubby aku bab memandu nih.. kena bagi amaran lepas nih, bawak slow2 sket. Takpun bawak keter yang kureng sket power dia boley?


Ceritera..

Perasan tak kat negara terchenta nih, kalau timbul jer satu kes, maka kes yang sama akan berlumba2 timbul. Kecoh se-Malaya... dulu kes buang bayi, hari2 orang buang bayi. Pehtu kes bohsia, macam berjuta jer bohsia, kes black metal plak, lepas pada tuh kes rogol dan bunuh... hari2 ada jer mangsa terbaru, ni kes dera pembantu rumah plak... dah 2 back to back.. aku nak nunggu kalau ada pulak lagi timbul lepas nih.

Yang lagi best tuh plak, kes2 nih semua timbul sekejap jer... sana sini orang bercerita, penuh dada akhbar, memacam jawatankuasa dibentuk, lepas tuh senyap sunyi.. sesunyi kuburan diwaktu malam. Macam tak pernah wujud langsung kes2 tuh. Dah jadi satu fenomena biasa kan..

Yang terlebih best plak... pertembungan (tak bertembung?) antara civil law ngan syariah law. Pramugara yang terlampau tuh dibicarakan sebab buat VCD untuk pasaran, ngapa tak dibicarakan sebab berzina? Kes perempuan tuh plak... ngapa takde tindakan atas teman serumah yang sah2 dah bersekedudukan ngan lelaki bukan muhrim.. Aku amik yang positif ler.. mungkin lepas nih kot..

Kenapa tetiba aku mikir benda2 nih ek? mungkin otakku terkentut lagi.


No comments: