Monday, May 28, 2012

JANGAN GANGGU RUMAH TANGGA ORANG

Perghh tajuk tak hengat kan..

Ok sebenarnya nak kongsi dengan semua akan hak kita sebagai isteri di sisi undang-undang. Kita bukan sahaja dilindungi dari segi Undang-Undang Syariah yang melibatkan nikah kawin cerai ni, kita juga dilindungi di bawah Undang-Undang Kesalahan Syariah.

Aku nak syer beberapa perkara dalam Undang-Undang Kesalahan Jenaya Syariah, negeri Pahang tahun 2012 yang baru je diluluskan pada 22 Mei 2012.


Bahagian V (Kesalahan Pelbagai)

Perkara 43
Mengganggu Rumah Tangga Orang Lain
Mana-mana orang yang mengganggu rumah tangga orang lain dan mempengaruhinya supaya mengabaikan tanggungjawab rumahtangga sedia ada adalah mekalukan suatu kesalahan dan apabila disabitkan boleh didenda tidak melebihi tiga ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi dua tahun atau kedua-duanya, dan mahkamah boleh memerintahkan lelaki atau perempuan tersebut supaya kembali kepada isteri atau suaminya.

Perkara 45
Menghalang pasangan yang sudah bernikah daripada hisup sebagai suami isteri
Mana-mana orang yang menghalang sesuatu pasangan yang sudah bernikah dengan sah daripada hidup sebagai suami isteri adalah melakukan suatu kesalahan dan apabila disabitkan boleh didenda dengan tidak melebihi tiga ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi dua tahun atau kedua-duanya, dan Mahkamah hendaklah memerintahkan pasangan itu supaya hidup bersama semula sebagai pasangan suami isteri.

Perkara 46
Menghasut suami atau isteri supaya bercerai atau mengabaikan kewajipan
Mana-mana orang yang menghasut, memaksa atau memujuk mana-mana lelaki atau perempuan supaya bercerai atau mengabaikan kewajipan dan tanggungjawabnya sebagai suami atau isteri adalah melakukan suatu kesalahan dan apabila disabitkan boleh didenda tidak melebihi lima ribu ringgit atau dipenjarajan selama tempoh tidak melebihi tiga tahun atau kedua-duanya.

3 perkara ni yang relevan dalam kehidupan sebagai suami isteri lah..Bermacam-macam jenis gangguan dalam rumahtangga ni kan..'mana-mana orang' dalam Undang-Undang ni boleh merujuk kepada sesiapa juga asalkan perlakuannya membuatkan rumahtangga orang lain terganggu..

Jadi sebagai isteri, kita boleh menggunakan peruntukan Undang-Undang ni kalau rumahtangga kita diganggu pihak ketiga. Kumpulkan semua bukti dan saman je pelaku itu. Memanglah burden of proof tu atas kepala kita tapi boleh je dapatkan dengan bermacam2 cara..Play detective kesahnya..kalau didapati bersalah hukuman penjara tu ha...kalau tak pun sekurang-kurangnya kita telah bertindak bijak dengan menggunakan saluran undang-undang kan..yang salah tetap akan terjerat dengan kesalahannya. Tunggu masa dan ketika sahaja.

Sekian perkongsian ilmu untuk hari ini.

19 comments:

Irfa said...

ramai yg tak tahu kot pasal ni
ke aku je yg baru tahu.
tq sudi share

Ummi said...

irfa, akak pun baru tau, thanks for the ilmu angah

mamalisa said...

1st...happy anniversary angah moga kekal bahagia hingga ke syurga...selamat berhoneymoon for another fruit of love :-)

2nd...ada gak ek undang undang ni yer..hmmm..bagus tu, tq for sharing!

Anonymous said...

undang2 tu bgus..bleh d pratikal kan nnt ya..:)

Angah said...

Nak ke?

Anonymous said...

kamu ingat sy org tersebut ke...?silap sama sekali..:)
sbb kalo kamu buat sy mmg x kena sbb i not that person..:)

Angah said...

Well dear..bila bertahun2 diganggu dlm kehidupan. And receiving comments from anonymous every now and then...its normal to behave like i do. And if i do pursue the action takkan lah i nk saman org lain pula.

yUyU hAkUsHo said...

undang2 ni digunapakai kat pahang je ke...

oren said...

ai like..

ke, ko patut keja sebagai peguam plak?

Anonymous said...

pesal dlu sya tak tau....skrg sya dah tahu so Nur Fatihwahida aku akn bwa kau ke makahmah! kau gngu rumah tngga aku, kau hasut suami aku jgn kwen dgn aku pdahal kenduri lg 3hari.. dan kau dtg kenduri belah aku..lpas aku kwen ngn suami aku kau gngu suami aku..pdhal kau tahu dia sudah berkahwin...mak mentua aku siap col kau..tp kau ttap mlayan laki aku.. siap kau!

Anonymous said...

Salam...kenapalah saya lmbt tau. Kalau saya tau,saya dh bawa betina tu pegi mahkamah...rumah tangga saya hampir2 hancur mase tu. Skarang ni pun dia masih mengganggu lagi rumah tangga saya. Agak2 kalau saya bawa kes ni ke mahkamah ambil masa yang lame ke tak ye. Betina tu siap suruh suami saya ceraikan saya lagi....mase tu Allah jelah yg tau betapa siksanya hati saya.

Anonymous said...

undang2 ni dah berjalan? bagaimana dgn perlaksanaan dan keberkesanannya?

Anonymous said...

Julia bt mamat Jakis @ Mohd jais perempuan biadap yg menganggu rumah tangga saya bertahun2... Harap sangat ko masuk penjara ...jahat!

Anonymous said...

Aku malas lah nak cakap panjang pasal perempuan yg menganggu rumahtangga ni, cukup aku beritahu org ramai yg aku sedang keretakan rumahtangga dan salah satu betina yg terlibat ialah Najwa Zamrose, asal dari seremban, kerja kat safeline solution. Memang tak tahu malu, kelaur dgn suami aku sampai subuh, ikut suami outstation kat labuan masa bulan puasa 2013, selalu ajak suami keluar smp lah skrg 2015. Minta beli perfume, panggil suami aku syg siap lg suami aku terbawa pakaian dia dlm beg slps balik dari outstation, harap2 lelaki baik jgn lah mendekati Najwa Zamrose ni sebab mulut dia memang pandai menipu dan dia nak kejar suami org demi duit aje. Bualan puasa pun sanggup keluar jam 12 mlm makan durian kat wanhsa maju, ckp ada boyfriend tapi hampir setiap hari ajak suami org dtg berjumpa selepas waktu kerja, hati2 lah korang dgn nama betina ni ya.

Anonymous said...

tapi bagaimana plak bagi pihak si suami sendiri yang mau jgk dgn 'org ketiga' itu??
si suami mngkin niat mahu berpoligami (brkahwin lagi satu) terapi dihalang oleh si isteri.. apabila dihalang, maka akn brlakulah kepincangan di dlm rmhtngga.. kemanisan brumahtngga itu sndri akn mnjadi tawar..
apabila mulai tawar, maka akn berlakulah perceraian...
& apabila dikuatkuasakan 'akta' itu, maka sudah pastilah 'org ketiga' akn didakwa, dipnjara atau disaman TETAPI berbaloikah dgn 'kemusnahan' (perceraian) yg telah si isteri alami??

mohon percerahan...

Anonymous said...

Julia binti mamat jakis @ mohd jais hantu ni tinggal kat 14B Mewah Court Condominium Jalan Bukit Indah Taman Bukit Kajang

Anonymous said...

Julia binti mat jakis ni masih bekerja di emirio?

Anonymous said...

Lelaki yang bergelar suami mesti jaga diri daripada terlibat dengan perempuan lain selain daripada iseri sendiri. Jangan la tergedik-gedik nak dengan dengan perempuan lain. Jaga amanah yang telah diberikan (isteri) sebaik-baiknya.

Anonymous said...

Pada pendapat saya , setiap lelaki bergelar SUAMI harus menjaga maruah dan air muka sendiri. Jangan terliat dengan mana-mana wanita yang bukan digelar isteri. Tumpukan perhatian dan tanggujawab memelihara anak-anak dan isteri dengan sempurna dan betul.Biar selamat didunia dan di akhirat dan jauhi daripada fitnah dunia.