Tuesday, May 08, 2012

TERKEJAR-KEJAR

Maka bermula episod terkejar-kejar dipagi hari dan dimalam hari seminggu ni sebab abang pegi Jelajah Malaysia. Alaaahhhh macam tak biasa haha..so macam biasa jugak bila abang takde ni aku akan masukkan terus semua beg sebelah malam. Kecuali handbag ngan coolerbag susu Qiqi la. Petang balik kerja terus cuci baju, sambil tu memasak, lepas solat maghrib makan, layan bebudak buat homework, tidurkan Qiqi dan lepas tu sediakan keperluan hari esoknya dan sidai baju pulak. Lepas tu solat isyak dan tidur lah. Ulang sampai abang balik.

Sebab biasanya aku buat bekalan utk abang ngan kakak ke sekolah mereka mcm pelik kalau takde bekal. Jadi sebab kan aku terkejar2 kan..minggu ni aksi menapau akan dilakukan. Biasanya aku bawa bekas kosong pastu singgah kat memana gerai dan tapau la apa2 bebudak nak. Isi je dlam bekas yang aku bawak tu. Simple. Kang dalam polisterin hancur plak, kuih dalam plastik kang penyek plak. Jadi baiklah bawa bekas sendiri disamping usaha green the earth. Kengkunun nampak la aku ni ibu mithali hahaha..ok tak kelakar. At least ada gak effort aku utk bekalkan anak makanan.


ON BREASTFEEDING AND PREGNANCY

Ok..biasa kan kalau kita pregnant dan masa tu kita tengah menyusukan anak, orang akan suruh kita berhenti menyusukan anak tu. Bila kita tanya orang tu akan kata tak elok. bila kita tanya apsal tak elok, dia tak boleh jawab (padahal orang tu tak pernah menyusukan anak pun..oh apakah!!)

Sebenarnya penyusuan masa mengandung boleh je dilakukan dengan syarat ibu sihat, mampu dari segi fizikal dan mental sebab ibu perlukan nutrient untuk support 3 orang iaitu ibu, abak dan kandungan.

Kegusarannya adalah kerana bila penyusuan, ada contraction pada rahim disebabkan pengeluaran hormon oksitosin. Ramai pada kita tak tau yang hormon oksitosin ini juga dirembeskan, malah lebih banyak!!! semasa kita 'bersama' suami dan kita pun tak stop 'bersama' suami semasa mengandung kan? Ye la..aktiviti gembira..hormon gembira tentu lebih banyak hahahaha...Jadi ini bermakna tak perlu ada kerisauan jika kita nak terus menyusukan anak walaupun semasa mengandung. Cuma ianya bergantung juga kepada keadaan ibu lah ya..ketahui tahap kesihatan dan kemampuan.

Semasa kandungan semakin membesar, kebanyakan ibu akan mengalami kekurangan susu. ini lumrah sebab badan sedang bersedia untuk anak dalam kandungan jadi hormon prolaktin yang menghasilkan susu dah tak jadi suara majoriti. Study juga menunjukkan kandungan susu ibu yang mengandung ada lebih sodium, jadi rasanya agak masin. Jadi mungkin anak akan wean of sendiri sedap susu dah tak sedap agaknya.

Pengalaman aku sendiri. Aku masih menyusukan anak2 sehingga kandungan mencecah 4-5 bulan. Lepas tu mereka sendiri tak nak. Walaubagaimanapun umur mereka masa tu dah dalam peringkat wean of pun sebab dah lebih 2 tahun. Aku tak offer tapi kalau mereka nak aku bagi je. takkan nak berhentikan cold turkey plak. Kesiannn...

So disini lah pentingnya pengurusan stok ebm. Dalm masa peralihan anak utk berhenti menyusu badan ni, stok ebm adalah sangat membantu. Aku selang selikan sbm dengan pediasure untuk biasakan mereka dengan rasa susu lain. Try fresh milk tapi bolayan..so dalam sebulan dua tu stok ebm adalah mencukupi untuk cater keperluan anak2. Ini pengalaman aku lah..

Jadi makngah adalah tutup operasi Breastaurant selama beberapa bulan je sebelum sambung operasi dengan pelanggan lain pulak. Tapi pelanggan lama tak nak sambung langganan...takpe dah lebih 2 tahun pun kan.

Ada juga ibu yang teruskan penyusuan dua anak selepas bersalin (tandem nursing). Kalau anak sebelum tu bawah 2 tahun sangat digalakkan walaupun nutrient susu ibu adalah untuk cater si adik. Tak jadi masalah. Susu ibu is always the best!

3 comments:

Irfa said...

susah nak tutup mulut org.tak payah org lain..kadang2 keluarga sendiri pun tak paham

LiLithFaiR said...

Tuhla ngah, nnt ade bb nk cuba breasfeed kn 2 thn. Hrp2 berjayalaaa aminnn

Anonymous said...

makngah amna masih bf even tiga tahun,ibu layan dgn niat unt bonding kakak dan adik