Wednesday, December 18, 2002

Aku tertarik dengan kupasan topik lelaki dan perempuan dalam jurnal tOKSIK, Topik yang dari dulu tak pernah basi diperkatakan. yang mengupasnya lelaki dan perempuan juga. Maka aku rasa sampai bebila pun akan evergreen topik ni.

Lelaki dan perempuan, sama tapi tak serupa. Dua-dua manusia, sama spisis, ada hidung, mata, mulut bla bla bla... semer sama. Tapi tetap berbeza dalam banyak hal. Kawan aku pernah kata, kelemahan lelaki adalah kekuatan wanita dan sebaliknya. Memula aku susah nak paham... lama2 faham juga aku. Man and woman complete each other.

Bohong kalau ada lelaki yang kata "ah... aku boleh hidup tanpa perempuan" atau ada perempuan kata "aku tak perlukan lelaki dalam hidup". BOHONG! Bukan ke asal kita sendiri dari kasih sayang lelaki dan perempuan. Our very existence... think hard and ponder upon it... wanita diciptakan dari rusuk yang bengkok, maka menjadi tugas lelaki untuk meluruskannya dengan bijak. Kalau terlampau lembut, maka takkan luruslah ia, tapi kalau terlampau kuat, patah pulak.

Imej stereotaip yang selalu dipaparkan pada kita sejak kecil yang mencorak pandangan dan cara berhubung antara lelaki dan perempuan. Itu yang aku belajar masa amik Psycholinguistics. Kita ada set yang diguna pakai (tak bertulis, tapi diturunkan oleh parents pada anak2, generation to generation) Biasa tengok tak cara ibu kita bercakap ngan anak lelaki dan perempuan, mesti ada beza betul tak? Kalu dengan anak lelaki biasanya intonasi suara dan pilihan perkataan adalah lebih maskulin dan lebih feminin dengan anak perempuan. Kanak2 pulak belajar bahasa dengan melihat dan mendengar apa yang dituturkan oleh ibu bapa etc. Ini termasuklah kosa kata, intonasi, body language etc. Secara tak langsung cara berfikir juga. And all this is a continuing process.

Semua di atas tu pulak dipengaruhi oleh sistem sosial dan kemasyarakatan ( Sociolinguistics). Biasanya kita akan berhubung berpandukan ruang lingkup dan cara kehidupan kita. Di sinilah biasanya akan ada clash antara perempuan dan lelaki masa berhubung. Sbb kita punyai different norms and values (depending on the custom we live by). Though both are correct on our side, they might not get the same treatment on the other side. Contoh paling mudah, lelaki yang dibesarkan dalam paternal society boleh dikatakan agak susah menerima teguran daripada perempuan berbanding dengan lelaki daripada maternal society. Perempuan yang ada ramai adik beradik lelaki biasanya lebih agresif berbanding ngan perempuan yang ada mungkin satu abang atau adik. Ini secara umum...

Ini antara sebab saintifik dari segi bahasa dan pertuturan yang mencorak cara perempuan dan lelaki berhubung. Banyak lagi sebenarnya... tapi susah aku nak terangkan dalam plain malay atau plain english. Tapi kalau based on questions asked... aku boleh ler jawab kot.

Kita biasa ada imej lelaki atau wanita pilihan dalam kepala. Aku nak yang camni yang camtu. Tapi susah nak dapat yang perfect (aku rasa tak de sorang pun yang perfect dalam dunia nih). Memula berkawan. berkasih, berumah tangga. Semua nih melibatkan perhubungan verbal dan non verbal. Kalau tak silap aku cuma 30 peratus jer perhubungan verbal digunakan (bercakap ler). Selebihnya ialah non verbal (gestures, facial expression, body language etc). Dan yang lagi menyenakkan, semua nih berbeza antara lelaki dan perempuan dalam banyak konteks (aku dah cakap pasal psycholonguistics ngan sociolinguistics). Bila dah berbeza, tu yang jadi kacau bilau bila berhubung. Sementelah intended meaning tak sama dengan recieved meaning (bila aku cakap lain korang faham lain). Masuk Semantics ler pulak. Whereby meaning of utterances may varied according to target reciever's understanding. Dan understanding ni pulak bergantung pada norms dan values yang aku tulis tadik.

Dan dek kerana perbezaan ni lah kita dengar rungutan, aduan, macam macamlah. Boyfriend tak fahamlah, lelaki egolah, perempuan emosional lah. Semua menyalahkan pihak satu lagi. Salahkanlah semua orang, kena ingat... satu jari menuding kesalahan orang, ada 4 jari yang menuding kesalahan kita. Di sinilah pentingnya adaptasi, gunakan mind faculty untuk memahami perempuan atau lelaki. Cuba fahami dengan jelas maksud interaksi mereka, tak cukup dengan hanya mendengar pertuturan... cuba fahami maksud dengan melihat lenggok tubuh, gestures dan facial expression mereka.

Interaksi yang berjaya ialah apabila intended meaning sama ngan received meaning. Kalau berniaga customer is always right... kalau berinteraksi... target audience always has the upper hand. Bukan senang... aku admit sangat susah. Jadi tugas kitalah nak memahamkan orang. Kena ingat, interaction comes in package. It has emotions, feelings, prejudices, expectations attached to it. And to talk to different sexes correctly with these strings attached is darn hard. Again... we must try to understand before being understood.

Berbalik pada yang berkasih tadi kan... bila dah ada feelings involved, interaction jadik lebih complicated... suprise!!! believe me... bukan lebih mudah. Sebab interaction package yang aku cakap tadi sentiasa apply. Kita kena fikir consequences yang mungkin timbul akibat interaksi tu. Then again... adaptasi. Memang ada benda yang kita tak boleh terima... nak buat camne... kenalah terima perlahan-lahan. Batu yang keras akan lekuk dengan titisan air yang berterusan, bukan dengan sekali dua jirusan air yang kuat. Nak dia berubah, pelan pelan ler. Dah biasa makan belacan, bukan senang nak makan keju. Lama-lama ok...

Aku rasa korang pening baca entry aku ni... esok aku sambung lagik ler...


No comments: