Monday, December 30, 2002

Akhirnya aku dapat meluangkan masa menaip. Tapi aku belum berkesempatan menulis artikel lain. Aku seronok sungguh baca respon2 kat gesbuk aku pasal artikel perempuan dan lelaki yang aku tulis. Terima kasih atas komen2 yang membina tuh. Aku nak bagi pulak respon aku berdasarkan komen2 tuh. Here goes...

Antara komen yang quite identical ialah pasal Hawa yang diciptakan daripada tulang rusuk Adam yang bengkok. Dan samada tulang yang bengkok tuh harus di luruskan atau tidak. Maknanya boleh diambil literally dan philosopically atau figuratively. kalau diambil secara literal memanglah tak boleh. Macam makna Iqra', maknanya dari segi bahasa ialah 'bacalah'. kalau kita memahaminya on the surface maka kita hanya akan membaca. Tetapi maknanya yang sebenarnya ialah belajar, memahami, menganalisa dan sebagainya. Tanggung jawab kita untuk menuntut ilmu. Itu satu contohlah.

Bila diutarakan tentang Hawa yang diciptakan daripada tulang rusuk Adam yang bengkok, ianya harus diambil secara kritis dan mendalam. Cam spyz dan Po'ad cakap dalam komen mereka. Aku bersetuju juga sebenarnya bila spyz cakap;

"adakah memang perlu 'diluruskan' atau menikmatinya sahaja dlm keadaan ia terus bengkok.. adakah maksudnya yg bengkok itu memang tak akan lurus, iaitu w/pun ia lurus sekejap tapi akan bengkok semula kemudian setelah beberapa lama.. atau kena peringatkan selalu supaya ia kekal lurus.. bila dah kerap sangat cuba diluruskan tapi kemdian bengkok semula.. lama2 kita pun naik penat.. maka nikmatilah ia dlm keadaan bengkok itu.."

Bila kita cakap pasal bengkok, telahan biasa yang kita akan dengar ialah sesuatu yang tak perfect dan dipandang sebelah mata. yang lurus tulah yang dipandang baik dan molek. Cam spyz cakap kalau iklan syampu tuh mesti rambut lurus, tak de pun ikal, bergulung atau afro. Lurus tuh dah macam lambang kesempurnaan. Itu realiti masyarakat sekarang. Dan kita sentiasa mengejar kesempurnaan dalam kehidupan kan..

Aku setuju jugak dengan Po'ad. Kita mesti ambil statement tu sebagai perumpamaan. Yang tak semua tempat kita boleh aplikasikan. Po'ad kata;

"Memang tidak boleh diaplikasi pada semua keadaan but yang penting kita lihat dari sudut dan tempat yang betul untuk perumpamaan ini diaplikasikan. Bengkok dalam kes ni maknanya kelemahan mungkin juga keburukan. Jadi sebagai suami, kenalah membetulkan keburukan dan kelemahan yang ada tu."

Itulah yang aku maksudkan dalam artikel aku. Bukan semua yang bengkok uh mesti diluruskan. Disesetengah situasi sahaja. Bukan semua yang ada pada perempuan tuh kelemahan. "There is a woman behind every successful man" Ada kekuatan disebalik kelembutan mereka. Tapikan wanita nih kaya dengan emosi, yang mudah tersentuh.. yang kadang2 mempengaruhi perlakuan dan tindakan.. kurang merasional dalam seseeangah perkara. Ini kelemahan yang aku pun susah nak admit. Inilah yang harus di tackle dengan bijaksana oleh pelentur dan bakal pelentur. Aku bagi contohler ek..Tulang belakang kita bengkok kan, pernah jumpa tak tulang belakang lurus cam
tiang (kengkadang tiang pun bengkok).. boleh bayang tak kalau tulang belakang lurus.. maka doktor tak akan menang tangan merawat orang patah tulang belakang. Cam lutut laks, kalau tak leh bengkok habisler.. Nampak tak kekuatan dan lelebihan bengkok.. jadi yang tak boleh lurus jangan luruskan, yang dah elok bengkok jangan luruskan kalau tak nak timbul masalah.

Cam jigo, Po'ad dan spyz kata, kalau asyik cuba diluruskan maka lelama tak jadi bekas ler.. betul juga. Lentur, bengkok balik.. luruskan pehtu bengkok balik.. cuba lagik, bengkok semula.. buat lagik, bengkok pulak sekali lagik.. baik biarkan ia bengkok. Aku bagi analogy.. kita lapar, kita makan.. alhamdulillah kenyang. Eh.. lapar balik, makan lagi pehtu kenyang semula. Ala.. lapar pulak, makan lagi untuk kenyang. Lapar semula.. tak yah makanlah, biar lapar jer. Logik tak kita berlapar? Itu maksud aku, kita lenturkan atas sebab sahaja, sama ngan kita makan untuk kenyang. Kita lentur jika perlu, kalaupun nampak kelemahan tapi tak ketara, tak jadi kudis dalam perhubungan tak payahler lentur.. cam Saiful cakap, kita tak lepas daripada melakukan kesilapan, nobody's perfect. Masa lapar jer kita makan, jadi masa perlu luruskan saja kita luruskan. Takler elastik tuh abis. Tak ler patah tulang tuh.

Setiap orang baik lelaki atau perempuan ada norms dan values sendiri, yang kadang2 tak compatible ngan pasangan. Jadi kenalah memahami antara satu degan lain. Perlakuan dan percakapan tu nature seseorang, cam aku cakap try to understand before being understood. Allah kata lelaki adalah pelindung dan pemimpin wanita. Jadi sebagai pemimpin, dia harus melentur dengan berhemah, ibarat menarik rambut dari dalam tepung. Rambut tak putus dan tepung tak berselerak. Berat tugas mereka nih.
Again..ambillah statement tuh sebagai perumpamaan. But dont take it for granted guys.. kang ingat lelaki jer pulak yang lurus.. tak bengkok.. tak perlu teguran.. man and woman are equal beings.. no more no less.

Dalam pada aku nak menulis nih, aku teringat sabda Rasulallah yang aku letakkan di kad jemputan kahwin aku dulu. Aku rasa makna statement tuh amat jelas di sini. Dan masih boleh dianalisa cam apa yang dah kita buat bersama.

Sabda Rasulallah:

"Manusia Hawa dijadikan daripada rusuk manusia Adam, bukan dari kepalanya untuk dijunjung atasnya, bukan pula dari kakinya untuk dijadikan alasnya, melainkan disisinya untuk dijadikan teman hidupnya, dekat pada lengannya untuk dilindungi dan dekat dihatinya untuk dicintai"

Itulah rahmat disebalik ciptaan Allah. Man and woman complete each other. Perbezaan dan persamaan itu adalah gula dan garam dalam perhubungan. Kena balance manis dan masin.. baru perhubungan tuh sentiasa indah.. waallahua'lam.


No comments: