Tuesday, December 17, 2002

Dah masuk 2 hari ujan jer. Hujan kejap kejap tapi lebat giler. Aku risau jugak..takut banjir melanda cam tahun lepas. Air naik sampai tahap lutut jer kat rumah abang. Tapi kat Sungai Isap...teruk sangat. Aku simpati betul ngan penduduk kat sana.

Semalam ada pendaftaran pelajar baru. Dalam pada aku jaga kaunter tuh sempat aku menginterview bakal pelajar aku. Tanya background serba sedikit. Tengok result BI masa SPM etc. Nak bersedia pulak ngan group yang nih. Dah berapa semester aku mengajar nih aku tak pernah dapat guna pendekatan yang sama setiap kali mengajar. Satu group student berbeza ngan yang lain. Kengkadang tutorial yang aku buat jadi obsolete dalam satu semester jer. Samada terlalu susah atau terlalu senang. Kena buat lagi ler. Ada sensapa nak share soalan tutorial ngan aku? *wink* at tok rimau.

Aku rasa rata-rata jurnal akan cerita pasal raya kan. Aku pun nak cerita jugak. Tahun nih cam aku kata..aku buka lembaran baru dalam hidup aku. Pagi raya aku kucup tangan abang. Syahdunya..aku rasa banyak sangat kelemahan aku sebagai isteri, kekasih dan sahabat abang. Aku tahan2 air mata..tapi tumpah jugak. Aku salam ngan ummi ngan adik2 ipar aku. Tapi fikiran aku dah melayang balik rumah. Aku call emak..di adalam perjalanan ke pusara ayah. Sebak aku rasakan sejak mendengar takbir malam raya lagi.

Raya pertama..erm...aku ikut abang beraya rumah member2 dia. Rumah sedara mara dia..sampai petang. Aku beraya di rumah kak iza..sedapnyer nasik bukhari. "kak..nak lagik boley?"

Raya kedua aku bertolak balik ke Klang. Sampai rumah dah malam. Aku mula rasa excited tengok api pelita meliuk lentok..best ah..emak tengak sibuk layan tetamu masa aku sampai. Aku terus ke dapur ler. Esoknya aku tak sihat pulak...ingat nak beraya tapi tak larat. Aku lepak jer kat umah melayan tetamu ler. Bila dah tak berapa sihat..banyak ler soalan cepu emas yang keluar..naik rimas aku dibuatnya.
"ha ni demam mabuk agaknya"
"Dah berisi ker?"
"bila lagi nak bertiga"
"dah lebih stengah tahun kawin takkan tak de lagik?"
Aku cuma boleh jawab "tak de rezeki lagik" pastu senyum. Aku cakap lepas nih aku nak rakam jer suara. Bila orang tanya aku mainkan jer rakaman tuh.

Raya keempat ngan kelima aku beraya bawak emak ngan Noni. Adik aku yang di Johor tuh tak dapat cuti. Kesian dia. Tak kisah ler. Dalam pada beraya tuh rabak jugak poket iskh iskh...walau jumlah tak banyak..tapi tangan yang menerima tuh banyak juga. Tak per..setahun sekali jer.

Aku tumpang seronok tengok emak ceria. Masa ayah sakit lebih 2 tahun emak tak kemana-mana langsung. Nilah masanya aku nak berbakti pada emak. Bila sampai rumah sedara mara..emak mesti kata "nilah mujur ada drebar bawak..kalau tak..tak berjalan ler" Selagi mampu aku akan terus jadi drebar emak. Macam rudy kata, nak membalas jasa emak nih bukan cukup ngan taburkan duit. Mak ayah kita akan lebih gembira kalau kita ada disisi mereka. Aku sedaya mungkin balik 2 minggu sekali menjenguk emak. Abang ngan adik aku di Johor Baharu. Aku di Kuantan. Tinggal emak ngan Noni jer kat rumah tu.

Aku balik Kuantan Ahad lepas ditemani hujan sepanjang jalan. Aku sendiri 'hujan'. Terkenang emak yang makin sunyi di rumah. Aku tau dia menahan air mata bila anaknya sorang demi sorang menuju ke destinasi memasing. tapi tulah..Hubby aku bukan makan gaji. Kalu tak...mau aku pujuk dia pindah Klang duduk ngan mak. Mujur emak mengurut orang bersalin. Ada gak aktiviti dia. Cuma sebelah malam yang buat aku risau. tau jerlah rumah kampung. Agak jauh antara satu dengan lain. Aku pesan kat pakcik aku tengok tengokkan mak ngan adik. "Ya Allah..Kau jauhkanlah keluargaku dari segala bala bencana. Kau peliharalah kesejahteraan mereka...Amin"


No comments: