Tuesday, April 27, 2010

BROWSING

Pernah tak sesekali kita baca balik entry2 kita yang dah lepas, yang dah kita tulis berminggu2, berbulan2 dan bertahun2 dulu bersekali dengan komen2 yang ditulis oleh pembaca?

Sesekali aku buat camtu sekadar untuk tengok semula apa yang terjadi dalam hidup aku at that particular moment. Dan aku fikir kalau jadi masa ni agak2 sama ke reaksi aku. Mungkin sama mungkin beza la kan..

Aku baca jugak komen-komen pembaca pada setiap entry aku. Aku dapat tengok sejauh mana blog ni sebenarnya banyak tolong aku keeping my sanity in check.

TAPI ada gak komen2 yang buat aku lagi panas, biasanya oleh Anonymous atau penama identiti yang sengaja dicipta lepas aku set yang komen oleh Anonymous takkan dilayan.

Yang bestnya dalam beberapa entry yang cuma aku dan sekerat dua manusia saja yang tahu apa sebenarnya yang terjadi dan tersirat dalam hati ni, ada la cik/encik anon dan cik/encik created identity yg bagi komen. Yang memang terlibat dengan perkara tu. Aku pernah dare dia/mereka ni, guna la genuine identity kan..tak payah la menyorok.

Perasan tak.. manusia2 anon dan created identity ni selalu sentap dengan entry2 kita. Memang betul la. Siapa makan cili dia la rasa pedas. Ada la beberapa yang aku dapat rasa sebenarnya orang yang sama...tapi biarla. Aku tunggu masa yang sesuai je untuk berhadapan dengan dia/mereka ni.

Camne aku buat? Tak susah. Kita track IP Address, pastu pancing2 sikit guna medium lain. Internet ni macam open book. Buat la camne pun somehow kita akan dapat juga. Mcm ada sorang pengkomen cakap dlm entry pasal aku nak pindah Kuantan"dan kebenaran pun akan semakin dekat" Ya.. memang dah dekat sangat ni..

TUNGGUUUU

2 comments:

oren said...

last week aku byk keja, tapi buang masa baca blog lama *blog emosi-tak-hengat-tuh*

aku suka jugak baca komen2yg diberi..ada jugak komen dari anon yg buat sakit hati..tapi sbb aku mmg tak pandai IT, so, nak carik IP semua tuh, mmg tak buatlah..cuma aku wonder, aku dulu kalo marah/sedih mesti speaking..hahahaha..tp kalo aku marah/sedih hari nih, aku tulis bm jek (english sudah tak digunakan dgn meluas ditmpt kerja skrg)..

apapun, aku enjoy buang masa baca entry2 lama dulu..dulu lebih open, sekarang entry aku byk yg aku simpan dlm dfraft(walopun blog aku tak open)..ntah..aku rasa cam segan nak publish..asal terluah pun, dh cukup lega..

take care dear..

Angah said...

Apsal mcm sama ek..agaknya sebab kita marah dan emo so adrenalin rush tu lg kuat..tu yg tulis omputeh tu sbb overflow of emotion..

pun byk gak luahan rasa kat draf. janji dpt luahkan dah la. cerita kat orang kang elok 2 org tahu, end of the day 10 org tau.. nayaaa