Friday, April 15, 2011

6 BULAN

Hari ni 15 April. Genap 6 bulan umur Riefqi. Tadi bawak dia pi jab hepatitis B. Berat naik 100gram je huhu..penangan demam teruk hari tu agaknya. Tingga naik 2cm dan ukur lilit kepala menten.

Dan aku dapat soalan bonus pagi ni dari akak tgh peknen "bagi baby susu apa?" aku jawab "susu badan je" dia tanya "eh peliknya..tak mula bagi susu tin lagi?" aku jawab "tak." dia cakap "ala kalau tak mampu beli je yang murah2, kesian anak" Aku senyum je..anggap je la akak tu kurang pendedahan kebaikan susu ibu.

Dan Akan bermula la episod baru hidup dia iaitu belajar minum air masak dan belajar makan. Malam ni aku akan masak bubur kosong. Esok ngan lusa sesi trening.

Nota untuk ibu-ibu baru..(mcm la ramai sangat yg baca blog ni ye haha), mula2 tu memang baby cuma akan rasa2, juih2 mulut dan biasanya taknak pun bubur tu. Takpe la..dah seumur hidup 6 bulan cuma menyusu kan, jumpa tekstur baru tentu pelik. Biasa ngan puting, tetiba jumpa sudu..tentu heran.

Lepas 3-4 hari boleh kenalkan dengan sayur pulak, dan lepas 2 minggu boleh la kenalkan dengan ikan bilis. Tak perlu garam/gula/perasa sampai la umur bayi 1 tahun. Pemanisnya susu ibu.

MESYUARAT DAN LAPORAN

Minggu depan ada 4 mesyuarat kena hadir, dan beberapa laporan serta 1 kertas pembentangan kena siapkan. Rasa nak pitam pun ada..





Semalam kan aku pegi buat pemantauan kat Projek Agropilitan gahai, Lipis. Aku pegi kat umah akak tu..Akak tu kata mangga kat gambar tu masih putik. kalau masih putik besar tu..kalau masak mau besar dulang..

2 comments:

Dinas Aldi said...

hah?! mangga besar dari lengan tu baru putik?!! bior benor! geram akak nengoknya..geram geram!

ada jugak ibu yg tak berapa tau pasal kebaikan susu ibu ni eh? akak yg bukan ibu ni pun tau, haisy..bior benor..

ok frasa favret hari ini ialah 'bior benor', kehkeh

Hambali ® said...

ke akak tu tak penah amik tau apa jadi di kebun dia?