Wednesday, November 24, 2004

Post Raya

Cerita raya..raya pertama yang basah. Hujan sepanjang hari. Sempatlah beraya satu dua rumah. Teruna aku pulak grumpy semacam jer. Tidurkan dia, dengan aku sekali zzzzzz. Cumanya aku rasa seronok sebab thn nih dah bertiga. Tengok teruna aku dengan baju melayu miniature dia.. priceless.

Raya kedua cam biasa, aku bertolak balik ke Klang. Sampai dah petang, lepak jerlah. Rumah emak cam biasa kebanjiran tetamu sampai ke malam. Aku surender awal dah. Aku cuma tolong salam tetamu jer eheh. Teruna aku pun emak yang tidokan.

Raya ketiga cuma habiskan masa kat rumah tolong emak melayan tamu lagi. Sebelah malam baru pergi beraya rumah saudara-mara terdekat. Dekat tengah malam baru balik. Perut penuh mata mengantuk. Aku beraya dengan satu misi, mencari halwa buah kabung (orang jawa panggil kolang kaling). Memang best. Aku dengan muka tak malu mintak makcik aku bungkuskan. Abang dah jeling semacam dah.

Raya keempat beraya ke rumah saudara mara sebelah arwah ayah aku. Sekejap2 jer aku lepak rumah mereka. Entahlah, lepas ayah takde, hubungan aku dengan keluarga sebelah dia dah tak macam dulu.

Sebelah malam bawak mak beraya umah kakak sulung dia (satu ayah lain ibu) Aku sekali lagi tak tau malu bungkus kuih Abang Mawi buat. Setap tahun pun aku bungkus. Kuih spisis mahal tuh weh.. kalu dia jual RM 35 utk 100 biji.

Aku lepak kat Klang sampai hari Ahad, sebab nunggu adik aku balik dari JB. Kesian kat dia nak tengok anak sedara. Aku bertolak balik ke Kuantan sebelah tengahari.

Yang paling best teruna aku ler.... dia pergi beraya dapat duit raya, orang datang beraya pun dia dapat duit raya. Aku jugak yang sengkek dok keluar duit raya. Tapi setahun sekali jerkan.. tak mengapalah..menengok riak muka bebudak lepas dapat duit raya tuh.. priceless...

Semalam start kerja. Terus marking paper final student. 2 minggu lagik semester baru untuk program franchais UPM akan mula.. arghhhh malasnyer rasa nak prepare lesson plan.

Nak buat ucapan tahniah plak

Untuk Puan Roshasliza dan suami, selamat pengantin baru, semooga dipanjangkan jodoh, dimurahkan rezeki hendaknya.

Untuk adik ipar aku, Mazliza dan suami, selamat menimang cahayamata pertama, Ahmad Asyiran Asyraf.. say goodbye to good night sleep..

No comments: