Friday, April 08, 2011

BREASTFEEDING THE END OF 1ST PHASE

Alhamdulillah. Lagi 1 minggu maka berakhirlah fasa 1 exclusive breastfeeding untuk Riefqi. Lagi 3 fasa untuk ditempuhi. InsyaAllah Angah boleh!

Secara keseluruhan putera ni agak berbeza dengan abang dan kakaknya. Riefqi tak consume bayak sangat di Taska. Cuma 12oz lebih kurang lah. Reverse Cycle baby kan..He gets most of his calories masa aku kat rumah. Sebaik saja masuk kereta, dan selang sejam or so kat rumah. After midnight dia akan bangun 3 kali untuk menyusu.

Takkk aku tak mengantuk sangat sebab ibu yang menyusu sepenuhnya ni dapat deep sleep yang bagus. Tentu ibu2 perasan kan, masa kita menyusukan anak atau pam susu kita akan rasa mengantuk dan senang terlelap.

Stok susu pun Alhamdulillah, cukup. Disebabkan aku pam kat opis dapat everage 20-25oz jadi stok ok lah ada surplus disitu kan.

Dan keterujaan aku tentu sebab minggu depan dah boleh kenalkan Riefqi dengan solid food. Dan rutin aku akan bertambah iaitu masak makanan Riefqi, ujung minggu akan tambah aktiviti rebus/stim/puree buah2an dan sayur untuk bekal dia nanti.

Takkkkk aku tak rasa terbeban pun sebab pengalaman aku dengan 2 anak sebelum ni, anak2 yang kita bagi makan buah/sayur/bubur ni tak akan memilih makanan bila makin besar. Semua pun dia boleh bedal. Lagipun tastebud dia dah terbiasa dengan rasa makanan ni semua kan..

Cuma kali ni aku ngada2 sikit hahaha..aku beli bottle/food warmer pastu aku beli feeding set MAM yang susunya tukar kaler bila makanan terlalu panas dan tak sesuai untuk bayi. Ala dulu pun takde benda ni semua pun ok je kan.. Eh..kan aku cakap aku ngada2.

So minggu depan akan bermula journey fasa 2 breastfeeding dan starting solid food untuk Riefqi bambam...wish me luck!!!

4 comments:

Dinas Aldi said...

good luck, breastfeeding mum! sangat respek kat Angah dalam hal ni.

ibuVouge said...

angah... tak beban sket pun tapi sngat enjoy kan

tahniah dear
awak antara teman susuan yang sgt saya hormati!
my another journey of bf will begin on end oct..
doa kan saya ye anngah

oren said...

baby ngada ka, mak baby ngada?? hahaha..

iv, nih official declaration kah? hahaha..

Angah said...

Kak DIans
the best gift i could possibly get for my babies..my milk :)

IV
Tahniahhhhhhhhhhhhhhhh. Ya chaiyok dengan journey akan datang.

Oren
eh kan aku tulis aku yang ngengada haha..kunun up to date la..