Wednesday, January 08, 2003

Lama aku tak update kan.. nilah masalahnya bila hanya bergantung pada pc subsidi ofis. Line pun slow.. kengkadang mintak member tolong updatekan.. terima kasih ler ek. Bila bercakap mengenai bab bergantung dan pergantungan nih aku suka tengok sikap orang keliling aku. Ada yang memang independent, tak bergantung pada sesiapa pun. Tapi ada juga yang terlalu bergantung pada orang lain. Dua ekstrim yang banyak buruk dari baiknya.. pada akulah.

AKu pernah dengar ada lelaki yang tak suka perempuan yang terlalu independent. Kurang manja, kurang romantik katanya. Bukankah lelaki tuh tempat mengadu nasib.. Aku juga dengar ada lelaki yang suka perempuan yang sangat independent. Senang nak urus katanya.

Tapi ada ke perempuan yang suka lelaki yang terlalu bergantung pada seseorang? Pada ibu contohnya. Sikit2 nak tanya emak. Ya.. anak lelaki tetap kepunyaan ibu sampai bila2 tapi eiiii rimasler kalau nak dating pun nak tanya emak dulu. Itu pendapat segelintir wanita.

Kenapa aku kata terlalu independent banyak buruk dari baiknya? Erm.. salah satu sebab ialah pandangan orang terhadap kita. Kita mungkin dianggap tak percayakan orang, atau sombong etc. Setiap orang ada prejudices merekakan.. Dulu aku nih jenis tak hirau pendapat orang tapi aku silap. Akukan duduk dalam komuniti, dalam kelompok manusia yang pelbagai. kalau nak diterima kenalah ambil berat pandangan mereka. kadang2 sebab mulut orang lain kita jadi mangsa.

Aku bagi contoh. Korang ada roomate yang berkereta, yang bekerja seofis. Dia ajak tumpang ke ofis, tapi oleh kerana korang nih independent.. tak perlah, naik bas jer sbb tak nak menyusahkan dia. Letihlah member tuh menngajak. Korang tetap nak naik bas. Fine. Mungkin, mungkin aja.. pandangan dia akan berubah, pandangan teman sepejabat pun akan berubah "diaorang nih gaduh ker" atau "mendalah sombong sangat..naik keter sekali bukan takleh" atau "si X tuh tak nak pun tumpangkan si Y tuh gi kerja, duduk serumah" bukan korang jer kena cop, member tuh pun tercop sekali. Apa salah, naik keter sekali gi ofis. bayarlah duit minyak sekali sekala.

Yang terlalu bergantung pun ramai jugak kan. Semer nak mintak tolong. Masa mula2 aku pindah Kuantan aku mmg terlalu bergantung pada abang sbb aku tak de sedara mara langsung kat sini. Sekarang ok jer. Yang biasa berlaku ialah, mula2 memang orang yang menolong tak rasa apa2, tapi lama2 mesti rimas.

Aku bagi contoh. Korang ada kereta, roomate korang gi kerja sekali ngan korang. Kadang2 dia minta hantar ke shopping complex, kadang2 ke ofis sbb nak siapkan kerja, kadang2 dia mintak hantarkan laundry sbb malas nak membasuh. "Erk.. ni sudah lebih nih, ingat aku drebar ker". nampak cam amik kesempatan kan. Korang akan semakin lama semakin nyampah tapi tak nak suarakan sebab dia kawan. Apa salah gi naik bas ker, naik teksi ker.. independentlah sikit. Takpun beli keter.. lupa laks dia cukup berjimat ngan harta sendiri.

Yang aku nak cakap ialah, kebergantungan seseorang tuh banyak sebabnya. Ada yang nak independent sebab tak nak menyusahkan orang dan ada yang terlalu bergantung sbb tak nak belajar menyusahkan diri sendiri.

Pada aku biarlah berpada kedua2nya. sesetengah perkara mmg perlu kita bergantung pada orang lain, tak perlulah beri unnecessary risk pada diri sendiri sekadar nak menunjuk kita nih independent. Tapi sesetengah perkara yang sahih kita boleh buat tuh buatlah sendiri. Bukannya mencederakan pun ye tak?

Lepas nih aku akan cuba menjenguk mana2 cc untuk update. Kalau ada masa. Usaha untuk tak lagi bergantung tuh :P


No comments: