Friday, December 30, 2011

RECAP 2011

Hari terakhir bekerja dalam tahun 2011. Akan mula kerja semula pada 4 Januari 2012. 3 januari tu nak hantar Arief sekolah.

Tahun 2011 tinggal esok je kan. 364 hari yang penuh suka duka seorang manusia bernama Angah dalam menempuh hidup seharian sebagai seorang isteri, ibu, anak, pekerja..name it lah sebagai apa pun.

Ofcourse tahun 2011 ni banyak kenangan manis aku..
  • Kelahiran Riefqi pada akhir 2010, jadi 2011 aku memulakan breastfeeding journey aku yang ketiga. Riefqi adalah anak yang aku jaga sendiri sepenuhnya. Cabaran baru buat aku walaupun dah ada 2 anak sebelum ni.
  • Arief memulakan alam persekolahan formal. Alhamdulillah pencapaian dia amat menggembirakan aku sebagai ibu.
  • Adneen mulakan alam pembelajaran. Alhamdulillah mudah menangkap pelajaran..
  • Anak2 dapat sesuaikan diri dengan baik bila terima adik baru.
  • Dari segi kerja, Alhamdulillah. Dapat confirmation kenaikan pangkat awal tahun dulu. Gaji bertambah, anak pun bertambah hihi. Kerja memang teruk tapi tetap boleh aku laksanakan.
  • Rumah yang didiami pun semakin lengkap. Semakin selesa diam didalamya bersama family.
  • Dapat beli kereta baru.
  • Nilai persahabatan yang aku rasa makin utuh dengan kengkawan maya.
  • Sokongan famili mertua yang sangat mantap saat aku perlukan mereka
  • Blog aku dah berumur 10 tahun!
  • Bercuti dengan famili
  • Bisnes kecil-kecilan aku dah mula nampakkan hasil
  • Mini garden makin subur
  • Eh banyak lagi laaaaaaaaaaa
Antara yang tak best tahun 2011 ni pulak
  • Nenek aku meninggal dunia
  • Tak kurus-kurus (dah makan tak hengat!)
  • eh..tu je ke...serius aku tak boleh ingat dah...
Dan tentunya kehidupan tak lengkap tanpa kenangan mengusik jiwa, tanpa cabaran dan dugaan dalam hidup. Macam masakan tanpa garam. Macam pantai tanpa air. Tahun 2011 juga ada terpalit sedih, marah dan macam-macam konflik dalam diri...tapi takkan lama ombak menghempas pantai kan..akan ada hari-hari tenangnya..takkan lama hujan kan, tentu matahari akan menyinar juga akhirnya. takkan panas berpanjangan, tentu ada hujan yang akan menyejukkan..

Perasaan aku sebagai isteri dikocak kuat...namun kocakan itu takkan boleh meruntuhkan benteng yang dibina dengan restu Allah. Aku berdoa agar Allah beri yang terbaik untuk aku. Jika mereka bertanya kenapa aku masih bertahan..aku akan cakap..Ini dugaan Allah pada aku, Allah tak duga aku benda lain, Aku ada anak2 yang comel dan sihat, aku ada keluarga yang sangat sayang pada aku, even keluarga mertua, aku ada pekerjaan yang bagus, aku ada kediaman yang selesa...jadi haruskah aku tunduk pada dugaan yang cuma satu ini?

Kengkawan aku yang lain diduga dengan lebih hebat! bagaimana aku nak dustakan semua nikmat Allah dengan cuma satu dugaan ini?

Allah aturkan semuanya cantik untuk kita. Terpulang pada kita untuk melihat dimana hikmah yang tersembunyi disebalik apa yang terjadi dalam hidup kita, walau perkara itu baik atau tidak. Allah tak beri apa kita hendak tapi Dia beri apa kita perlu sebab apa yang kita hendak tu mungkin akan menyusahkan kita akhirnya. Gunakan senjata kita iaitu doa..

Yang paling utama ialah aku rasa bahagia dengan kehidupan aku pada tahun ini. Aku dapat capai beberapa target, aku dapat buat apa yang aku teringin nak buat, dan semua ini atas usaha sendiri, dengan titik peluh sendiri. Itu yang utama. Juga dengan doa kalian yang sentiasa ada untuk backup aku kan...

Bagaimana aku boleh senyum? Because I choose to be happy! YUP CHOOSE TO BE HAPPY!

So selamat tinggal 2011, selamat datang 2012.

8 comments:

Irfa said...

YUP CHOOSE TO BE HAPPY!
pilihan di tangan kita :)
kagum la dgn ko Angah,,ending dan rumusan yang baik utk 2011.aku boleh blur camner nak wat rumusan tadi.hehe

slmt tahun baru.mga pelangi dibalik awan akan muncul

Papa, Mama & Azra said...

Selamat tahun baru 2012 Angah!!!

Dinas Aldi said...

Blog dah 10 tahun, tabikla Angah! Angah tau kan yg blog Angah la yg jadi inspirasi untuk akak start blogging :)

Aida Manap said...

nice words..aku suka tu, tapi kalau aku lagi best, tagline aku, SENGEH MEMANJANG!!! heheheh

mamalisa said...

alhamdulillah, thanks for always be my inspiration, choose to be happy! love u.

Ummi said...

choose to be happy angah :)

akak tak leh nak buat rumusan untuk tahun 2011 even though banyak yang happy-happy, nak tengok blog dan fb pun kena intai-intai aje

kelas banyak sangat :(

nonie said...

LIKE! Yea.... Meh happy2 kan diri.... Jiwa kita semua Allah yang pegang... Baik diri sendiri, orang yang kita sayang @ orang yang kita benci... Sebelum mengharapkan apa2 dari diri sendiri, lebih2 lagi dari orang lain, meh kita mohon banyak2 dari Allah swt. InsyaAllah dengan izinNya, kita akan dapat apa yg kita harapkan... Tapi kalau tak dapat, tak perlu kecewakan... maknanya Dia belum izinkan & Dia Maha Mengetahui :).

mummyrinazone beauty said...

selamat tahun baru 2012=)