Thursday, October 17, 2002

Banglo

Malam tadi aku tengok 2 citer. Neraca - kisah benar (TV3) ngan Sebuah Banglo Kasih (TV1). Dua dua aku rasa menarik. Dalam neraca tuh, laila ngan Intan dok berjiran. Laila kerja pramugari jadi selalulah fly sana sini. Intan pulak dok umah, husband Intan nih kena menanggung pelajaran adik2 dia. Intan jeles ngan kesenangan Laila. Satu masa tuh Lala ngan husband dia outstation, jadi mereka tinggalkan kunci rumah pada Intan. Intan yang jeles, pi masuk rumah Laila, kebas semer barangan berharga. Laila yang diberitahu oleh suaminya bergegas balik. Kes tuh pun dalam penyiasatan polis. Laila dah syak sbb dia tinggalkan kunci tuh. Dia call Intan cakap nak jumpa bomoh. Intan yang gabra pulangkan semula bembarang tuh..letak dalam kotak, tinggalkan luar rumah Laila. Laila call Intan esoknya bagitau dia tau Intan yang buat. Intan mengaku citer pun abis.

Akupun dapat pengajaran daripada citer tuh. Pertama, jangan percaya 100% pada orang sbb kita tak tau hati perut dia. Mesti berwaspada. Aku belajar, kita kena redha dengan apa yang kita ada. Itu rezeki kita. Bila nafsu dah menguasai akal, perkara buruk yang akan terjadi. Cam Intan curi barang Laila. Camnerlah nak tunjuk muka lepas tuh ek?

Citer Sebuah Banglo Kasih tu plak pasal pengorbanan seorang kakak - Kartini (Zizie) yang bekerja, menanggung semer keperluan rumah. kartini dalam citer nih cam pompuan melayu terakhirlah. Cukup semer sifat kewanitaan. Dia ada 3 adik. Sorang kerja driver (Salman), sorang sekolah, sorang sakit jantung berlubang. Mereka yatim piatu. Kartini ialah setiausaha encik Taufik. Encik Taufik bercintan ngan mata duitan - Mira, gadis kampung yangberhijrah ke bandar tapi lupa daratan. Kartini nih ada simpan perasaan pada Taufik tapi didiamkan. Masa Mira gaduh ngan Taufik, Mira terserempak ngan Salman bawak Mercedes..jatuh chentalah plak. Salman nih pulak jenis nak berlagak. maka berabis duitler untuk Mira. Taufik ada abang - Suhaimi, seorang lelaki idaman wanita berjaya dalam kerjaya, berkarisma, kematian isteri akibat jantung berlubang dan ada sorang anak pompuan. Bila Suhaimi nampak Kartini, cinta berputik. Klise drama Melayu ler. By the way, Taufik beli banglo untuk amik hati Mira. Bila cinta ditolak dia pergi bercuti dan Kartini diminta menjaganya. Kebetulan Kartini kena halau sbb tak bayar sewa rumah. Dia pun duduk di banglo tuh tanpa pengetahuan Taufik. Bila Taufik balik, dia ajak Kartini tengok umah tuh, kebetulan malam sebelumnya salman ngn Mira tido kat banglo tuh. Dalam banglo tuh jugak mereka 4 orang berdepan. barulah Taufik tau siapa Mira tapi sebab ego tak nak mengaku. Kartini kena buang kerja dan balik kampung. Suhaimi yang memang ada hati kat Mira marah Taufik. Mira cuba pujuk Taufik, buat cerita buruk pasal Kartini tapi Taufik bolayan. Atas kesedaran, Taufik amik Kartini kerja semula...sambil tuh jatuh cinta, bagi bunga, siap nak hadiahkan banglo tuh. Kartini pulak bertunang ngan Suhaimi. Mereka bercinta rupanya tapi tak ditunjuk dalam drama nih. Taufik jual banglo tuh pada Suhaimi. Lepas mereka kawin, Taufik terbang ke Jepun. Mira pulak terus memburu dompet lelaki.Citer abis.

Walaupun citer nih nampak klisenya, aku tengok jugak. Watak2 dalam citer nih menarik. Semua ada kekuatan. Taufik ngan egonya, Kartini ngan kewanitaannya. Mira ngan perangai mata duitannya. Suhaimi ngan karismanya, Salman ngan lagaknya. Semua watak ni ada dalam diri manusia. Cuma yang aku tak berapa suka stereotaip watak2 tuh. Kartini asyik berbaju kurung, hatta dirumah. Maksud aku kalau budak baik, budak lurus mesti pakai camtuh. Mira nampak sangat moden, jahatlah tuh ek? Suhaimi (Jalaludin Hassan) memang sesuailer ngan watak 'lelaki malaya terakhir'

Ada gak part yang tak logiknya. Kartini tak mampu bayar sewa rumah 'apartment'. Apartment tuh...Adik dia masuk medical centre, bukan hospital kerajaan. Jadi ketidakmampuan Kartini tuh tak jelas. Anak Suhaimi kononnya 7 thn, aku rasa 12 thn ada umur budak tuh. Tapi semer nih boleh diketepikan. Tutup sebelah mata tengoklah.

Now... Dalam citer nih banyak elemen pengorbanan atas tiket sayang, kasih dan cinta. Pengorbanan untuk buat orang yang disayang tuh bahagia. Kartini untuk adik-beradiknya, Taufik lepaskan Kartini sbb Kartini sayang kat Suhaimi. Elemen kepercayaan juga ditonjolkan. Manusia kena percaya pada takdir. Ada hikmah disebalik setiap sesuatu yang berlaku atas kita. balasan baik untuk yang melakukan kebaikan.

"Cinta yang sebenar ialah bila kita bahagia dengan kebahagiaan orang kita sayang"
"Awak nih cakap macam pernah frust jer"
"Tak semestinya saya kena bercinta untuk bercakap pasal cinta"
Ye..bekorbanlah ek sedara dan sedari sekelian...jangan keterlaluan dahler..makan diri kang susah.

"kenalkan anak saya Maya" muka maya masa nih cuak jer tengok kartini
"Salam aunti kartini Maya" maya pun salam ler..muka toye.
"Adik auntie dulupun hampir nak sekolah kat sini tapi tak jadi" kartini bukak citer nak amik hati.
"kenapa?" maya tanya
"sebab dia tak sepandai dan secomel maya" maya pun jadi suka kat kartini.
Senang betul nak pancing undi. kalaulah camnih senario yang sebenar aku rasa takdelah mak tiri makan hati tengok perangai anak tiri. Tak banyak dipaparkan penderaan mental yang ditanggung mak tiri. Ada sapa2 nak buat citer pasal nih?

"Assalammualaikum" Suhaimi senyum
"Waalaikumsalam" Kartini jawab, meleret senyum, malu.
"kalau ada masalah jangan malu bagitau saya" Suhaimi offer
"errrr..baik encik Suhaimi" malu2 plak pompuan melayu terakhir.
"Ek Tini.....bapak jerung dah masuk jaringlah ehehe" opismate Tini ngusik.
Dialog biasalah awal kalimah nak mengurat. Dan wanita baik cam kartini tak termakan ler.

Dialog yang aku ingat ler...yang aku rasa menarik. Anyway...oklah citer malam tadik tuh. Tajuk pun catchy - Taufik beli banglo tanda kasih pada Mira, Kartini dok kat situ sbg sbb kasih pada adik2nya, taufik nak bagi pada Kartini jugak atas tanda kasih. Dia jual pada Suhaimi sebab kasihkan Kartini dan pertalian ngan Suhaimi.

Pengaruh kasih sayang dan cinta pada manusia memang besar. Romeo sanggup mati sebab Juliet, tertegak Taj Mahal juga kerana cinta. Kerana Cleopatra perang meletus. Berkorban apa saja, hara ataupun nyawa...kata P. Ramlee. Ya..itu cinta sesama manusia

Aku terfikir...dalam pada kita syok berkasih bercinta nih...Apa yang dah kita buat, apa yang sedang kita buat, apa yang akan kita buat untuk menunjukkan kasih sayang dan cinta kita pada Allah, pada agama? Apa yang sanggup kita korbankan untuk keislaman kita? Wallahua'lam


Citer Hari Nih

Aku termalu kejap pagi tadi. Abang soh call, dia kena bangun pagi sbb race start kol semilan. Akupun call ler
tut tut...tut tut
"Abang..dah bangun ker..dah kol 6.30 nih...gi mandi, semayang, pastu bersiap ek" (intonasi sedikit manja ehehe)
"err..Lan tengah mandi" kawan dia jawab...
Maluuuuuuuuuuuuuunye aku....Moral daripada cerita, tanya dulu sapa yang jawab call!!!

Baru 2 hari..aku dah rasa rindu..Aku masih tak pandai tak merasa rindu. Nak buat camne ek?

Aku masuk kepompom kejap sementara nunggu nak masuk kelas..cik easy ngan azmi pun nengok Sebuah banglo Kasih. Ada sensapa lagik yang tengok?

No comments: