Tuesday, October 08, 2002

Cerita Ummi

Beberapa hari lepas, pekerja bengkel abang bakar ayam..aku pun pegiler menyibuk. Sampai kat bengkel, mak mertua aku pun ada.
"Ummi nok rasa gak bebudok nih baka aye" heheh..sama ler kita ummi

Bahan bahan untuk membakar ayam..seekor ayam dan sebotol kicap cap kipas udang.erk..senangnya. Aku bakar ayam punyalah banyak bahan, siap perap lagik. tapi ye lah..orang bujang nih bukan boleh kira..

Bila dah siap bakar..ehem..aku makan ler kan. Sedap jugak ek...manis gitu. Dalam pada makan tuh aku dengar ler mereka nih beborak. Kengkadang rasa cam duduk dalam Dewan Negara. Cakap jer topik apa, semua boleh dibahaskan. Sehaprak bapak haruan makan anak, sekelako puteri2 (ke mak puteri?) berebut kerusi...bagi jer topik. Pendapat mereka nih pun boleh tahan, banyak logiknya. Santak jugakle telinga aku nih. Abang makan tak nampak aku dah ihiks.

"pok pek...pok pek...patut hukum potong jer...pok pok...pok pek.."
"A******....pok pek...semer cam bebudak...pok pek...nak glamer...kalendar abis lama dah...pok pek.." (gelak seminit dua)
"Ayang nak lagi..? napa tak makan"
ahaks...terleka aku dengar ahli parlimen bengkel berhujah.

Lepas makan aku lepak ngan ummi, sejuk dok kat bengkel nih sbb dekat ngan sungai, angin sepoi sepoi bahasa. banyak subjek kami cakap, daripada kesusahan zaman dulu sampai kesenangan zaman sekarang. Ummi pun cerita pengalaman dia masa tragedi 13 Mei tuh. masa tuh dia dok kat Selayang. Aku bersyukur tak dilahirkan lagi masa tuh.

Ummi cerita pasal perbalahan kaum, dan satu statement (kalau boleh dipanggil statement) buat aku terfikir, salah ke? betul ke? Ummi kata dia dengar sejak dia bebudak lagik

'kalau tak menipu bukan cina'
'kalau tak membelit bukan india'
'kalau tak bodoh bukan melayu'

Aku terpempan kejap, macam tersedar darpada tidur. Bodoh ker aku nih? abis kalau aku pandai camner? abis kengkawan aku camner? takleh kawan dengan diaorang ker? kang tetipu laks aku..kang terbelit laks aku..kang lagi bodoh laks aku..

Macam macam persoalan timbul dalam kepala aku nih. Dah tercapai ke hasrat satu negara satu bangsa kalau masih ada statement camnih?

No comments: