Tuesday, November 19, 2002

Aku dah mula marking paper final. Maknanya kepala aku akan mula pening tengok macam2 jenis jawapan. Tapi yang menariknya kadang2 aku jumpa jawapan yang logik, yang tak sama ngan skema jawapan aku tapi boleh diterima. Menunjukkan yang student aku boleh berfikir. Kena marking cepat sebab aku kena buat analisa peperiksaan lagik.

Aku jumpa juga perenggan2 meminta jasa baik aku naikkan markah kat skrip jawapan student. Taktik lama ler tuh..boleh blah. Aku cuma bagi markah ikut kelayakan mereka. Kengkadang aku bagi jugak 1 markah untuk naikkan gred, itupun bergantung pada performance diaorang sepanjang semester. Kalau ada perangai minta maaflah.

Masa mula2 mengajar dulu aku ni lenient. AKu tak kisah bagi markah sebab aku rasa aku menolong student. Tapi lama2 mereka nih jadi mua...mula buat tak kisah, buat acuh tak acuh. Ye lah.."Puan ******* tu ok..buat lebih kurang pun dapat ok punyer" Lepas pada tuh aku mula keluarkan kuku ler. Aku main bela dan cantas. Yang elok aku bela, yang buruk aku cantas. Memang kena cop killer, tapi aku tau aku menolong mereka dalam ertikata yang sebenarnya. Aku nak mereka belajar,berusaha sendiri untuk berjaya.

exam


Memang aku tak boleh samakan mereka dengan student IPTA. Tapi bukan ke mereka datang ke sini dengan rela, bukan ada orang paksa. Mereka sendiri yang isi borang, yang hantar. Mereka sendiri yang bawak beg mendaftar. Dah tu kenapa belajar main-main? Tak faham betul aku. daripada buang masa dia dan masa orang lain, baik carik kerja.

Aku selalu ingatkan mereka setakat lulus diploma dengan CGPA yang rendah tak payah ler. Berapa banyak lagi pemegang diploma seluruh Malaysia nih? Dengan keputusan yang buruk tuh camnelah nak menjaja kertas sehelai tuh untuk kerja. Ngabihkan bogheh yo...Baik balik kampung usahakan tanah. Yang pompuan tuh kawin jerlah jaga anak.

Memula bagi nasihat dulu aku kira berhemah ler, ngalahkan pakar motivasi. Tapi cam jemur pakaian masa hujan jer..makin basah..hampeh. Lepastuh aku amik pendekatan abang, guna reverse psikologi. Yang mereka tak suka tuh ler yang aku cakap. Kalau suka sangat cakap kat belakang aku suruh ke depan, suruh bercakap. Pandai pulak diam.

"Tadi beriya sangat kat belakang tuh ngalahkan parlimen bersidang, ni kenapa diam? cakaplah, kami semua nak dengar apa yang penting sangat tu."

"Nilah penyakit kita, suka sangat cakap kat belakang, kutuk kat belakang, puji kat belakang, pastu tikam dari belakang. Bagi jer isu apa semua boleh dibincangkan dibelakang, meletup letup, berkobar kobar. Tapi kalau disuruh suarakan kat depan semua jadi penakut, jadi bisu. Nilah penyakit kita, camne nak maju kalau camni."

"kalau saya tanya ada yang tak faham..semua diam..fahamlah tu ye? Tapi kat belakang pandai cakap tak fahamlah, tak terkejarlah, susahlah, tak cukup masa buat assignmentlah, dating ada masa pulak?"

Aku rasa mana2 lecturer sekarang mesti ada masalah yang sama, handphone bunyi dalam kelas. Mula2 dulu aku suruh matikan. Lepas tuh mereka main sms pulak, aku kering tekak kat depan, budak2 ni dok hantar sms. Sekarang ni,aku nampak jer, aku suruh kedepan ler, main sms depan aku. Kalau call, aku suruh jawab depan aku. Ada yang pakwe call, tapi cakap "mak..kita ada kelas nih, kang kita telefon balik, ok babai" Garuk sungguh suara mak dia kat sebelah sana.

Aku tau mereka merungut sebab kengkadang aku layan mereka cam budak sekolah. Tapi aku cakap "Well you asked for it..behave like an adult, and you will be treated like one" dah perangai cam bebudak, aku layan cam bebudak ler.

Lagi satu aku perasan, mereka nih lebih selesa kena denda daripada dapat malu. Sekali malu dalam kelas mesti tak ulang lagi kesalahan tu. Dah itu yang berkesan, maka itu yang aku gunakan. Bukanlah maknanya aku kena malukan setiap orang. Biasanya aku sindir ler..sapa makan cili mesti terasa pedas kan...

Apa pun aku saang mereka nih. Mungkin satu hari nanti mereka akan jaga dari tidur. Biasanya manusia nih suka learn the hard way, dah terhantuk baru nak terngadah....Aku doa agar mereka berolah hidayah.

No comments: