Wednesday, November 20, 2002

KAIL DAN IKAN, AIR DAN TAKUNGAN

Jika kamu memancing ikan.. setelah ikan itu terlekat di mata kail.. hendaklah kamu mengambil terus ikan itu.. jgn sesekali kamu lepaskan ia semula ke dalam air begitu sahaja.. kerana ia akan sakit oleh kerana bisanya ketajaman mata kailmu dan mungkin akan menderita selagi ia masih hidup..

Begitulah jua setelah kamu memberikan banyak pengharapan kepada seseorang.. setelah ia mula menyayangimu hendaklah kamu menjaga hatinya.. janganlah sesekali kamu terus meninggalkannya begitu sahaja.. kerana dia akan terluka oleh kenangan bersamamu dan mungkin tidak dapat melupakan segalanya selagi dia mengingatimu..

Jika kamu menadah air, biarlah berpada.. jangan terlalu berharap pada takungannya.. dan janganlah menganggap ia begitu teguh.. cukuplah sekadar keperluanmu.. Apabila sekali ia retak.. tentu sukar sekali utk kamu menampalnya semula.. akhirnya ia dibuang.. sedangkan jika kamu cuba membaikinya semula.. mungkin ia masih boleh digunakan lagi..

Begitu juga jika kamu memiliki seseorang.. terimalah dia seadanya.. janganlah kamu terlalu mengaguminya dan janganlah kamu menganggapnya begitu istimewa.. anggaplah dia manusia biasa.. apabila sekali melakukan kesilapan.. bukan mudah bagi kamu untuk menerimanya.. akhirnya kamu tinggalkan dia sedangkan, jika kamu memaafkan, boleh jadi hubungan kamu akan bertambah baik..

++++++++++++++++


PLAN TAK JADI.

Patutnya semalam aku nak berbuka di luar ngan abang. Tapi datang pulak sorang customer nak repaint land cruiser dia. Maka terpaksalah kami batalkan hasrat nak makan kat luar. Aku balik jugalah memasak dan berbukalah kami seadanya. Takpelah..bukan rezeki aku. Harini aku nak meneruskan plan yang tergendala tuh. Lepas berbuka aku ingat nak beliakn kasut emak, tudung adik etc. Ni jerlah peluang nak balik pun sebelum raya. balik lagi sekali nanti dah raya kedua.. takkan masa tuh baru nak bagi.. tak sseeessuaaiii.

Aku baru habis marking paper untuk satu subjek. Ada 2 subjek lagi untuk dihabiskan dalam seminggu nih. Penat? apa punya soalan tuh...Alah bisa tegal biasa. Mujur puasa, kalo tak banyakler iklan..iklan biskut ler, iklan komputerler, iklan minuman ler, iklan handphoneler ihiks.. aku cuma manusia biasa, tak lari dari godaan yang melekakan. Ni pun aku dah tertempted ke iklan komputer.


CAT 4111

Aku rasa dia merajuk sbb aku berura2 nak menukar yang lain. Aku sayang CAT aku. Nombor plate cantik, warna cantik, enjin cantik, semer cantik, aku dah make up abis..tapi dah 2 kali accident. Tu yang rasa nak pakai yang lain tuh. Nak trade in sayang, nak simpan mana mampu nak bayar 2 bijik sekali gus. Ntahlah..mungkin khidmat CAT masih aku perlukan. Cuma aku ingat nak tukar kaler.. ramai pulak menurut jejak langkah aku pakai pearl blue.
"Abang.. tukar kaler boleh?.. kaler apa orang sini tak pakai lagik?"


SEJUKKKKK

Sekarang nih tiap hari hujan. Semalam sehari suntuk tak nampak matahari. Lembap jer.. tak ujan pagi.. petang. Tak ujan petang.. malam. Nak jemur kain pun serba salah. Tapi sekurang-kurangnya tak terasa sangat berpuasa.

Abang kata musim tengkujuh dah nak mula. Mintak dijauhkanlah banjir cam tahun lepas. Rumah aku air naik paras lutut jer. Tempat lain ada yang sampai bumbung. Air Empangan Kobat pun dah nak penuh aku dengar, kalau dilepaskan mungkin kawasan Sungai Isap akan terjejas teruk cam tahun lepas. Undangan kahwin pun dah tak der menjelang ujung tahun..kalau adapun, mereka ni dikategorikan sebagai berani mati ehehe..sanggup tanggung risiko hujan sepanjang hari. Kalau pantai barat.. masa nih lah undangan perkahwinan sampai cam kad raya, kat kampung aku tuh sehari boleh dapat berbelas.

Cakap pasal undangan perkahwinan nih, aku teringat pulak kad undangan aku. Pelan rumah yang aku buat sangat comprehensive. Start daripada federal highway ngan PLUS highway..punyalah tak nak bagi orang sesat. Memula kena gelak ngan mak aku..
"Alah..buat cam orang lain ler kan senang, dari pekan kapar jer"
"Takper mak, kawan2 *** ramai orang luar, senang diaorang nak carik. Tengoklah nanti mesti ada orang ikut punyer. Semer simpan kad *** sbb nak tiru plan rumah..tengoklah nanti"
Aku ngan konfidennya cakap kat emak.

Masa balik Klang..cuti sekolah bulan 9 hari tuh, aku tengok banyak kad undangan emak dapat. Aku belek satu demi satu.. Eh.. cam aku pernah tengok plan nih tapi dimana ya? Haaaaa.. kan dah cakap.. mesti diaorang tiru punyalah. Cuma tukar lorong sket2 jer (masa nih idung aku kembang tahap maksimum ekekekeke). Majoriti guna plan aku.. kenapa aku tau itu pelan aku? sebab aku tak tiru mana2.. aku buat sendiri. Emak senyum jer.. nantilah aku scan letak kat sini.. kotlah ada orang Klang nak kawin, terbaca jernel aku.. boley amik buat rujukan.. ermmm.. kalau aku buat copyright mesti aku dah kaya makan royalti kan


No comments: