Thursday, November 21, 2002

WRAP UP

Awalnye aku bangun, awalnya aku datang opis..dek kerana bertugas jaga exam pagi nih. Tak per ah daripada kena jaga esok. Pahang cuti esok sempena Nuzul Quran. Aku amik kesempatan...nak balik Klang jumpa family.

Aku kata nak buka kat luar semalam, tak jadi jugak waaaaa sedihnya. 2 kali tak jadi. Untuk mengubat hati, aku ngan abang gi pasar malam beli memacam untuk buka puasa. Oklah juga. Sempat jugak aku sambar tudung sehelai untuk raya. Ramainya umat Muhammad kat pasar malam tuh. Ada peniaga yang dah nak tutup gerai. Rezeki bertambah masa bulan Ramadhan nih..semer orang nak mambeli sebab semua nampak sedap.

Jurnal angah akan bercuti juga sampai Ahad. Nilah kalau takde komputer kat umah..bila tuan bercuti, jurnal bercuti gaks. nantilah kalo jumpa mana2 pc, aku akan cuba update jugak.

Diam tak diam dah 16 hari berpuasa kan. Malam tadi dah start baca qunut masa terawih. Makin dekat jugalah kita ngan malam yang lebih baik daripada seribu bulan. Malam Lailatul Qadr. Aku ada dapat email yang mempersoalkan lailatul Qadr. Penulis tuh mempersoalkan perbezaan malam dan siang antara negara2 kat dunia nih. Katanya, kalau malam nih kat sini, malam esok kat negara lain ke? maksudnya cam tak logik ler kalau ada 2 3 kali Lailatul Qadr. Aku rasa kalau orang yang buta perut baca, mau tergoyang iman. Bukan ke itu semua kuasa Allah. Dia yang berkuasa untuk menjadikan apa sahaja.

Benda yang melibatkan metafizik nih memang agak mengelirukan. Sebab tuh kita dilarang berfikir terlalu dalam tentangnya. Silap2 mereng. Boleh berfikir tapi jangan mempersoalkannya. kalau kita fikir luar bumi ada angkasa, ada planet lain, luar daripada tuh ada apa..memang sampai bila pun tak dapat jawapan. Ini beberapa benda yang aku ingat masa belajar dulu ler. kalau salah tolong betulkan ek..

Hari nih aku dapat banyak email daripada kengkawan. Bukan ucap selamat raya...di orang nak menang TV 42" atau telefon samsung. Senang jer masuk contest, hantar seberapa banyak email. Penerima email akan pilihkan hadiah. satu email yang dijawab bersamaan satu undi. Lepas lucky draw kalau lucky enough dapatler tv atau tepon tuh. Akupun tempted ler kan. Akupun hantarler email pada kengkawan ekekeke. tapi aku ingat lebih baik create email pastu hantar pastu jawab seniri...mudah. masalahnya banyak sangatler aku dapat email yang nak aku pilihkan hadiah. last2 aku delete jer.

Sebelum nih pun aku pernah dapat email yang serupa tap hadiahnya percutian 7 hari 6 malam kat pusat peranginan yang dipilih oleh penerima e-mail. Malas nak layan. Tapi tu lah kalo untuk suka2 apa salahnya. Nak menang tv gaks? klik sini. Tapi jangan hantar kat aku.

Semalam kita dikejutkan dengan peristiwa tanah runtuh yang mengakibatkan 8 nyawa terkorban. Balik daripada ofis semalam aku terus terconggok depan TV tengok perkembangan terkini. Ya Allah, dasyat sungguh, ranap semuanya. Kawasan tuh dekat ngan Highland Towers rupanya. Banyak juga banglo yang ada kat kawasan tuh. Aku bayangkan kalau hujan lebat sekali lagi, mungkin ke tragedi yang sama akan berulang?

Bilalah kita nak belajar daripada kesilapan....*sigh*


Rudy & Pikor : nak aku buat bengkel pasal sensitivity ek? aku masih belum layak. Tapi aku suka kalau ada yang ambil tulisan tuh sebagai panduan atau nasihat.


No comments: