Monday, November 11, 2002

Lamanya tak update..server tempat aku nih banyak halnya. Tak pe ah..sekali sekala susah perkara biasa.

Semalam berbuka dengan juadah yang enak. Ummi masak mmg best. Ummi masak gulai nenas, sup tulang ngan daging goreng. Aku nih rasa nak makan semer tapi mikir yang gelojoh tuh sifat syaitan..aku kontrol jer. Sebab masak dalam kuantiti yang banyak, masa sahur pagi tadi aku panaskan jer. Punyalah seksa nak mengejutkan orang sahur nih ek..agaknya camni masa emak ngejutkan kami sahur dulu. Sabaaaarr.. :)

Dah 6 hari kita berpuasa, aku masih tak menjengah mana-mana gerai Ramadhan kat Kuantan nih. Beli kuih pun dekat ngan rumah jer. Bukan taknak, cuma keadaan yang sesak tuh buat aku rimas. Nak cari parking lagik. Adik ipar aku pergi semalam. Banyak kuih yang dibawa balik. Ermmm...nampak sedap, bila rasa alamak...rugi duit aku iskh iskh. Mungkin sebab puasa penjual nih tak boleh rasa masin manis masam tapi kualiti kontrol tak de langsung. Bayanglah, isi karipap boleh dikira sebiji2. Cucur udang jadi cucur kepala udang. Mungkin cuma sebilangan peniaga kot, bukan semua. Mungkin mereka ambil kesempatan dalam keghairahan orang nak berbuka, main buat jer kuih muih, rasa entah apa apa. Tak kira menipuker tuh? Abis camner ngan rezeki hasil jualan? Waallahua'lam.

Bila cakap pasal puasa adat nih, aku suka tengok orang. Masa balik ofis Jumaat lepas, aku nampak sekumpulan remaja, berseluar ketat separas lutut, berbaju singkat atas punggung, rambut karat, muka bertepek bermacam warna. Aku pun cakap kat abang
" Camnelah mereka tu puasa ye bang, mak bapak diaorang tak marah ker pakai camtu?
"Kalau puasa..." ringkas jer jawapan abang.
Aku tetiba sedih melihat saudara seIslam aku. Kat tempat lain orang Islam kena bunuh sebab mengamalkan ajaran. Kat sini? Aku sedih tengok wanita sebaya nenek aku masih menggayakan fesyen rambut terkini. Ironinya, pendapat yang mereka keluarkan "mengikut ajaran Islam bla bla bla....." Tertanggung ke bahu suami dengan dosa isterinya? Ntahlah..Ya Allah..peliharalah aku daripada melakukan sesuatu yang menjatuhkan martabatku dan suamiku..

My Mind Rambles

I'm awake...
As if someone hastily woke me up from my slumber. Thank you for waking me up.

Realization, conciousness come in various forms and shapes. Sometimes slow like a flow of water, sometimes fast like lightning. Sometimes painless, sometimes painful.

I realize now, I'm concious now. Thank you.

I am awake now. I don't plan to sleep again until I'm sure that I'm sleepy enough.

I might take a nap though.


RALAT

Date: 2002-11-09 07:40:25
mr.eezzs ( no email / http://eezzs.cjb.net) wrote:

Entry awak hari nie menyentuh hati. Buat hati saya meronta-ronta nak balik. Tabahkan hati menyambut puasa dan raya tanpa ayah. Walaupun lama-kelamaan akan menjadi kebiasaan, namun perasaan sedih tu tetap akan datang. Buat kengkawan yang senasib, sedekahkan Al_Fatihah (bukan Alhamdulilillah...Cuba check balik entry nie angah)kepada orang yang kita sayang yang telah meninggalkan kita. Amin

Angah kata :
Aku guna Alhamdulillah untuk refer pada surah Al-Fatihah bila cakap ngan Noni sbb otomatik dia akan tau apa yang perlu dibaca

No comments: