Friday, November 15, 2002

AKu telefon bengkel tempat aku hantar kereta, masih tak siap lagik. Aku nak balik hari nih..tak jadilah nampaknya..sedih Allah jer yang tau. Aku dah jajni ngan emak nak balik. Aku pasti emak dah menunggu di rumah. Maafkan *** mak, bukan taknak balik, tak de kenderaan nak balik. Nak pinjam orang...segan. Minggu depan insyaallah..sampailah *** kat Klang nanti.

Hmm...aku masih tak kemana2 melihat pasar Ramadhan. Aku cuma makan apa yang dibeli jer. banyak jenis kuih yang aku tak pernah rasa sebelum nih. Kebanyakannya manis. Macam macam kuih yang ada pengaruh Kelantan dan Terengganu. Yang agak pelik aku rasa ialah SOTONG PULUT. Pulut yang disumbat dalam sotong dan direbus ngan santan dan gula melaka. Aku masih tak boleh terima sotong dibuat sajian selain lauk waktu makan.

BUBUR LAMBUK kat sini pun berbeza ngan bubur lambuk pantai barat. Kalau di pantai barat, bubur lambuk berisi daging dan rempah ratus, ada rasa serai sikit, agak pedas. Bubur lambuk kat sini lemak. Bubur dicampur ngan ikan kisar dan ada sayur dalamnya. Kengkadang kangkung, biasanya pucuk paku. memula aku tak makan, sekarang oklah. Teringat masa belajar dulu. Aku akan naik Putra LRT dari Gombak ke Kampung Baru sbb nak makan bubur lambuk.

Aku makan LAKSAM. Sedap. bukan laksa....tepung yang dikukus bentuk cam kuew tiaw, makan ngan kuah lemak (ikan kisar). Ada sayur2 ulam cam nasi kerabu, ada sambal dan sedikit belacan. Mmg bestlah. Kat sini kengkadang orang sarapan ngan laksam nih. Ummi mmg handal memasak sbb dia dulu ada restoran. Aku rasa beruntung dapat mertua cam dia. Cakap jer nak makan apa dia akan masak. Aku akan gemuk in no time ehehe.
"Ummi...kita makan sup daging hari ni boleh?, tak pun kita masak daging masak merah.."
"Boleh..*** beli jer baghe..ummi masok ah nanti"

No comments: