Wednesday, November 27, 2002

Hari ni sekali lagi aku kena datang awal, jaga exam. kesian abang, dahlah semalam balik lambat, tidur lewat, pagi ni kena bangun awal semata2 nak hantar aku. Semenjak aku accidentt harituh, abang tak prefer aku bawak keter. Aku pun masih seriau sebenarnya. Sampai sekarang nih, kalo abang bawak laju patu brek, akupun ikut brek sama. "Trauma yang melanda ..la..la..la.." ihiks.

Semalam ngan hari nih jugak ada program tasmiq (mendengar), membetulkan bacaan Al-Fatihah. Aku rasa bagus program nih. At least aku tau apa kelemahan aku dalam pembacaan. Kan ke Al-Fatihah tu perkara wajib dalam sembahyang. kalau salah baca camne? Abis tu camne plak sembahyang kita?

Hari ni ada majlis Khatam Al-Quran di tempat aku bekerja nih. Alhamdulillah dapat sekali lagi majlis ni dianjurkan. Bacaan dibuat secara berkumpulan sepanjang Ramadhan. Satu group kena baca 3 juz. Tai tulah, aku rasa sedikit terkilan. Ada juga staff yang berat kaki nak hadir. Macam2 alasan diaorang bagi. Alasan utama uzur ler. Apa uzur sampai 3 minggu ker. Ada yang baynak sangat agenda sampai program setengah jam pun takleh nak attend. Cuba ajak pegi pasar Ramadhan, 2 3 jam takpe.

Aku rasa sebab utama mereka nih absent ialah malu, malu sebab tak lancar baca Al-Quran, merangkak2. Dah tau tak tau baca, datanglah...inilah masa nak belajar pun, camne nak nyebut, apa hukum tajwid etc. kalau kita sendiri K.O, camne nak terapkan pada anak2 atau bakal anak2...hmmm.

Aku dulupun merangkak2 baca, tapi dek kerana malu ngan kengkawan ler aku belajar jugak. kat UIA dulu pun ada kelas tilawah masa matrik. Pastu kat main campus wajib amik 2 kredit untuk tilawah 1 dan 2. Alhamdulillah. Boleh ler baca ngan betul walaupun tak berlagu merdu cam qari dan qariah. Ustaz yang mengajar kebanyakannya foreigner, jadinya sebutan kami nih selalu salah. Bayangler..dia betulkan BIsmillahhirrahmannirrahim jer sampai berbelas kali. Mau tak tensen iskh iskh..Mana nak sama sebutan orang Melayu ngan Arabic native speaker. Aku masih ingat student Bosnia kelas aku tuh...lagi ler teruk kena perbetul ngan ustaz Mesir tuh.

Kitaorang nih belajar Linguistics jadi fahamler masalah sendiri. Dah kalau bukan native speaker mmg tak boleh nak 100% sama cam diaorang. Aku ngan memember dok cakap belakang ler
"Eleh ustaz nih, dok nak betulkan orang jerk..dia sebut Perak pun Berak, lagi nak betulkan orang"
(bahasa Arab takde huruf P jadi tuko ngan 'ba' or B) Agaknya sbb aku ngumpatler aku tak scora subjek nih kekekekeke.

Pastu pulak aku dapat bonus, kitaorang kena amik bahasa arab sampai level 6. Jadinya dengan pengetahuan yang sedikit dalam bahasa arab, taklah baca Al-Quran tuh baca buta...sekurang-kurangnya fahamler gak maknanya sikit2. Memula dulu aku anggap beban sebab bahasa arab nih yang tak masuk CGPA. Lama2 aku nampak kebaikannya. Alhamdulillah.

Aku pulak jenis malas nak cakap berkali-kali, malas nak jemput berkali-kali. Kalau dah saban hari call ajak datang, tak datang jugak, ikut diaorang ler. Aku tak rugi apa2. Aku nak tengok, majlis hari nihberapa ramai yang datang. Semalam pun, turn out kat musolla tak sampai 10 orang. Padahal staff pompuan ada 40 lebih. Then again..its up to them to change, the choice is theirs and theirs alone.

Semalam jugak aku volunteer untuk beli bunga telur untuk majlis khatam A-Quran harini. Iza ditugaskan rebus telur. Aku ingat nak mintak satulah...takkan tak boleh...


No comments: