Wednesday, July 30, 2003

Hari ni baru masuk kerja lepas cuti 3 hari. Minggu ni pun tak banyak kerja sangat sebab student exam. Quite relax so to say. Last weekend, I had fun, enuf said. Pagi ni amik uniform organisasi. Cuba pakai, ok lah juga. Blazer jabatan pun dah siap maka bolehlah dipakai masa majlis graduasi pelajar nanti. Cuma agak terkilan dengan kain yang digunakan, rasanya masa pilih material dulu taklah sekeras tu kainnya. Tapi mungkin sebab tailor tuh bawak secebis jer, kalau bawak sekayu mungkin jugak eheh.

Semalam aku marathon siapkan bunga telur, hadiah untuk sepupu. Lega rasa dah settle. Pot Pouri pun dah siap. Lapik pahar sudah aku ketepikan. Serampang dua mata dalam perniagaan. Aku beri pada dia dan secara tak langsung aku promosikan hasil kerja tangan aku. Cuba2 berniaga ikut jejak abang. Tambah2 pendapatan keluarga.


Borak Durian

Kuantan sekarang ni kebanjiran durian. Sana sini bau durian. Harga pun boleh tahan juga murah. Awal musim lagi. Pertengahan musim nanti tentu lagi murah. Aku belajar perkataan baru daripada seorang sahabat masa berborak pasal durian dengannya.

aku: emak sihat ?
dia : sihat
dia : semalam call dia
dia : asik soh balik kampung jer
dia : durian dah rahat
aku: pi lah balik.... emak sruh tuh
aku: rahat tu apa?
dia : rahat maksud dah gugur banyak
dia : durian gugur terbagi 3 fasa
dia : 1. belajar
dia : 2. rahat
aku: ye ke.. aku tak tau sungguh
dia : 3. pengujung
aku: oooo camtu
dia : masa rahat kan
aku: best ah.. makan durian
dia : satu pokok tu sampai 20 ke 30 biji
dia : gugur
aku: sehari?
dia : a'ah
aku: jenuh nak mengutip
aku: masa aku gi ke dusun pak mertua aku kan.. aku tengok pekerja dia pakai helmet ekekekek
dia : heheh
aku: kalo dok pecoh kepale
dia : aku biasa kalau takut
dia : pakai tengkolok
dia : kain batik mak aku
dia : buat cam serban
aku: boleh bayangkan... boleh bayangkan
dia : jgn buat main tau
dia : ada orang kampung aku kena hempap
dia : berjahit kepala
aku: kesian dia
aku: pernah makan nasi durian?
aku: aku tak pernah rasa
dia : alarr
dia : ko gaul isi durian dgn nasik
dia : sedap gak
dia : jadi cam texture tapai gitu
aku: ek.... aku cam tak boleh digest jer dalam otak ni...nasik makan ngan durian
aku: lidah tempelah katakan :D
dia : heheh
aku: mak pandai buat tempoyak tak?
dia : buat gak
dia : aku tatau nak kata pandai ke tak
aku: best yerrrr
dia : tapi jadi lar tempoyak
aku: aku hantu tempoyak
dia : heheh
dia : a'ah tempoyak best
dia : takyah ulam pun takper
aku: aku boleh jer makan ngan nasi panas ngan ikan goreng
aku: tapi susahler nak dapat yang fresh.. biasa yang dah lama.
dia : aku kan fav sambal tempoyak cam sambal tumis yg campur dgn daun kunyit hiris tu
dia : sedappp
aku: aku bagi hint nih weh... :D
dia : apa
aku: mak pandai buat kan
aku: eheh
aku: tapau ler sebalang bagi aku :D
dia : ohh
dia : tempoyak ekk
dia : ok set

Perkataan baru yang aku belajar ialah rahat (fasa kedua musim durian luruh) dan faedah yang aku dapat ialah sebalang tempoyak fresh dari mak eheh...




No comments: