Thursday, July 10, 2003

Masalah sosial

Malam tadi ada pasar malam di Cenderawasih. Memandangkan aku malas nak memasak, maka akupun heret abang ke sana. Bukan pasar tu yang aku nak ceritakan sebab mana2 pasar malam pun sama jer. Aku nak cerita pasal budak2 yang aku rasa cukup tak senonoh melepak sesama mereka. Aku tak rasa yang umur mereka ni lebih daripada 20 tahun. Abang kata budak baru belajar nak bergalak (sebut : baru blaja nok begalok). Maksudnya mukadimah nak menjerumuskan diri ke masalah sosial ler tuh.

Aku kengkadang fikir juga, kenapa budak2 tu jadi camtu? Yang lelaki dengan baju selekehnya, yang perempuan dengan baju ketatnya, sepesen jer satu group. Dengan gaya percakapan yang tak sopan. Mesti masih bersekolah. Apa yang mendorong mereka nih jadi camtu? Abang kata sebab kurang kawalan mak bapak. Tapi pengalaman aku ngan student2..... kalau kat kelas, kat rumah memang baik, tapi bila kat luar lain pulak. Cam ada split personality. Aku pernah personally tegur student yang aku tau ada 'aktiviti' lain di luar tapi jawab dia "Alah puan, mak bapak saya pun tak kata apa2" Habis apa aku nak kata?

Member aku, polis kat Bukit Aman, dia uruskan kes2 juvana di sana kata sekarang ni memang senang kalau nak dapat 'service' percuma dari perempuan. Bawak jer jenjalan naik keter pehtu belanja makan, minum, tengok wayang... mesti dapat. Kalau buat rush memang ramai kena, dan majoritinya daripada bangsa aku ler. Yang penuh kat pusat2 pemulihan tu pun bangsa aku juga. Memang ada yang jadi mangsa keadaan tapi jumlahnya amat sikit. Aku jadi takut memikirkan masa anak aku nanti... bagaimana pula keadaannya masa tu? mampu ke aku mendidik dia supaya tak terpengaruh dengan gejala2 camtu? aku cuma mampu berdoa dan buat yang terbaik


Lighter Note

+ Kak Iza dah dapat domain name baru, senyum jer dia pagi nih. Well... she deserves it... pah ni selalu update ek kak... pah tu jgn lupa buat sign pintu opis kita nih eheh.

+ Aku cuba lighten up my mood by doing little things like jahit manik kat lapik pahar. End up I was sooo absorbed dan aku dapat siapkan 3 helai malam tadi lepas balik dari pasar malam. Ada lagi 10 helai nak siapkan.....

+ Esok kena submit soalan mid term. Aku baru buat satu huhuhuhuhu. Nak recycle sem lepas punya boleh?


No comments: